3 juni 2012

Sällskapat med Ulf Holtz & Pia Levin igen...

Ikväll har jag lyssnat klart på Bara betydelsefulla dör av Varg Gyllander.

Genom det lilla samhället drar den årliga nynazistiska demonstrationen fram och skrämmer dess invånare till tystnad. De unga männen som går i tåget är iakttagna på avstånd. I skogen lurar någon som inte låter sig tystas. Någon med en uppgift att utföra och innan kvällen är slut så har en av nazisterna blivit mördad.

Kriminalteknikerna Ulf Holtz och Pia Levin får en utredning på sitt bord där en fasansfull familjetragedi kommer upp till ytan samtidigt som frågetecknen hopar sig.

Det var ett nöje att återigen hänga med Holtz och Levin för det är precis så det känns.Varg Gyllander har förmågan att porträttera trovärdiga karaktärer med vardagliga problem precis som vem som helst. Igenkänningsfaktorn är hög, miljöer och platser känns verkliga och jag känner mig delaktig i vad som händer. Att det dessutom inte går att gissa sig till slutet gör inte det hela sämre. När jag tror att jag räknat ut hur det ligger till så gör Gyllander en vändning i handlingen och jag får börja tänka om.

Läs Varg Gyllander för att det är spännande, trovärdigt och bara så bra!

Det var ett tag bra tag sedan som jag lyssnade på Somliga linor brister, Varg Gyllanders första bok i serien om Holtz och Levin. Ibland är det bra att vänta lite för nu har jag sådan tur att både trean och fyran, Det som vilar på botten och Ingen jord den andra lik redan finns utgivna. Jag har reserverat båda ljudböckerna på bibblan och står som nummer ett och nummer tre i reservationskön. Perfekt nu när semestern är i antågande.

2 kommentarer:

  1. Han måste bättras sig sedan första boken för den tyckte jag inte var bra..Kanske en ny chans då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, gör ett nytt försök jag hoppas du inte blir besviken. Jag har precis lånat trean :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...