17 juni 2012

Mörkt motiv av Louise Penny...

Kommissarie Gamache har gjort entré i min litterära värld. Han har helt klart kommit för attt stanna. Mörkt motiv av Louise Penny är den första i serien om kommissarie Armand Gamache och den kanadensiska byn Three Pines. Det här är den första boken i serien, om hittills åtta böcker, som nu översätts och ges ut  på svenska.

Den lilla by Three Pines står inför vad som verkar vara en jaktolycka när Jane Neal hittas i skogen dödad av en pil, skjuten rakt genom hjärtat. Nu är frågan, är det en olycka och skytten har smitit eller rent av inte sett att han/hon har träffat någon, eller är det någon som vill ta Jane Neal av daga.

Under tiden som byns konstintresserade förbereder den årliga konstutställningen där Jane Neal skulle varit högst närvarande så arbetar Gamache och hans minst sagt brokiga team med att undersöka vad som ligger bakom fyndet i skogen. Snart står det klart att det faktiskt är någon som vill få Jane Neal ur vägen.

Under tiden som Gamache försöker lägga det pussel som ska leda fram till lösningen så dras jag in i historien allt mer. Jag fattar tycke för byns originella karaktärer. Jag njuter av miljön och det charmiga och lugna samtidigt som ondskan lurar runt hörnet hela tiden. Jag kan helt enkelt inte komma på vem som är den skyldige och det gillar jag skarpt. Louise Penny har förmågan att villa bort mig hela tiden. Jag är benägen att hålla med baksidestexten som säger att Mörkt Motiv är skriven i samma anda som Agatha Christie och PD James bästa böcker. Jag får faktiskt lite Midsomer Murder-känningar också.

Jag dras lätt in i handlingen med hjälp av Louise Pennys språk som är  är målande och beskrivande: "... På ett ögonblick blev hon en bitter medelålders kvinna, förvriden och grotesk som en skulptur i smidesjärn med rost och vassa kanter..."

Jag vill fortsätta njuta av och följa den charmige kommissarien Armand Gamache. Jag är rent av lite trollbunden och läser gärna mer. Den åttonde boken i serien kommer i augusti 2012 på engelska. Frågan är nu bara, när kommer nästa bok på svenska?!


En perfekt bok att läsa i sommar i skuggan under ett träd och med något kallt i glaset.


Läs mer om Louise Penny.

Wahlström & Widstrand 2012 / recensionsexemplar

6 kommentarer:

  1. Jag vann den här för ett tag sedan och jag blir mer och mer sugen på att läsa den direkt :)

    SvaraRadera
  2. Nästa del i serien om den underbare Gamache kommer i oktober :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart då har vi något att se fram emot :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...