27 juni 2012

Änglamakerskan av Camilla Läckberg...

Änglamakerskan är Camilla Läckbergs åttonde bok i Fjällbackaserien. Jag valde att lyssna på boken och blev inte besviken då det är duktiga Katarina Ewerlöf som är uppläsare. Ebba och Mårten återvänder till Valö utanför Fjällbacka för att rusta upp den gamla barnkolonin där hennes far drev en internatskola för pojkar på 70-talet. Tanken är att nu ska här bli ett bed and breafast. Det gamla huset ruvar på en fasansfull hemlighet då Ebbas familj spårlöst försvann under en påsklunch 1974. Ebba som då bara var ett år är den enda överlevande.

Läckberg berättar två parallella historier som hänger ihop på ett skickligt sätt. Ebbas förfäder från tidigt 1900-tal flätas snyggt samman med nutid. Helt fräckt och modigt använder Läckberg sig av faktiska personer från historien. Jag delges inte en snitslad bana utan får snällt vänta till slutet innan jag får gåtans lösning presenterad.

Jag har läst/lyssnat på samtliga av Läckbergs böcker i serien och gillade från start men i mitten av serien blev det lite för mycket av familjeliv och småbarnsår för min smak men med de sista titlarna så är Läckberg kvar bland deckare jag gärna läser. De historiska inslagen förhöjer läsupplevelsen på ett positivt sätt. Jag uppskattar också att Patrik Hedströms medarbetare i polisteamet får ta mer och mer plats och utvecklas som karaktärer.

4 kommentarer:

  1. Gillar Katarina E mycket som uppläsare! Har boken, lånad av dottern liggandes hemma i stan får se när det blir tid för den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hon är en av de bästa kvinnliga uppläsarna tycker jag.

      Radera
  2. Hej! Jag har läst alla av Camilla Läckbergs böcker men äänu inte "Änglamakerskan". Är nyfiken på den men har ännu inte köpt den. Har hört lite blandade åsikter om boken, några gillar den, andra tyckte inte den vara bra. Men jag ska ge den en chans :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker jag du ska göra. Det ska bli kul att höra vad du tycker om den sedan :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...