29 oktober 2011

Laura - Flickan från havet av Carolina Gynning...

I veckan lyssnade jag färdigt på Carolina Gynnings Laura - Flickan från havet. Det har tagit mig några dagar att fundera och fundera igen om Gynnings romandebut. För det här är en bok som inte lämnar någon oberörd...

Laura och Vanessa är enäggstvillingarna som lever helt olika liv. Laura är den blyga, försiktiga och tillbakadragna flickan medan Vanessa är den tuffa bruden som röjer och rör sig i kretsar som inte är direkt lämpliga.

Boken tar sin början julen 2004 i Thailand dit familjen rest för att fira pappans 60-årsdag. Vi möter Laura som vandrar utmed en strand som är bortspolad och katastrofen med tsunamin är ett faktum.

Därefter görs ett hopp tillbaka i tiden, systrarna Laura och Vanessa är nu tonåringar. Både högstadietid och gymnasietid passerar. Vanessa reser  tillsammans med bästa kompisen till London för att gå en bartenderutbildning och hamnar i en härva av droger och prostitution medan Laura flyttar till Lund för konststudier. Systrarna som inte haft något starkt band mellan sig glider allt mer isär och deras liv går i helt olika riktning och de formas av erfarenheter de gör. Då och då görs en avstickare med glimtar från Thailand för att så småningom helt övergår till tiden efter tsunamin och ett liv som är helt förändrat för Laura. Föräldrarna är döda och Vanessa försvunnen efter tsunamin. Laura ser sig helt plötsligt ta sin systers plats. Hon reser tillbaka till Sverige som Vanessa och övertar sin framgångsrika systers liv. Men det behövs inte så lång tid för att Laura ska märka att det inte är någon lätt roll hon tagit. Vanessas liv är kantat av hemligheter som hotar att komma upp till ytan...

Språket i boken är direkt, grovt och rått, inget censureras. Gynning sparar inte på detaljerna när det gäller det våldsamma sex som skildras. Könsorden fullkomligt haglar och en miljö som är långt ifrån min vardag spelas upp.

Stundtals måste jag ta en paus i lyssnadet för att bara andas för jag kommer på mig med att nästan hålla andan. Men allt efter som berättelsen fortskrider så vill jag veta vad som ska hända och hur det ska gå för de två systrarna.

Det jag saknar är mer ingående personskildringar. Jag tror att bokens handling hade vunnit på att ge karaktärerna mer tid och liv. Ibland upplever jag att det går lite väl snabbt. Till att börja med hade jag svårt att hänga med i det snabba tempo som både handling och uppläsningen har. Men ju längre jag lyssnar så hänger berättelsen och Carolina Gynnings uppläsning ihop. Jag fundera på hur lyssnarupplevelsen skulle bli med en mera van ljudboksläsare. Men det måste vara någon som vågar och orkar läsa rakt på. För det är verkligen en häftig och spännade historia som Gynning berättar om kärlek, utsatthet, lögn och svek. Jag kan inte låta bli att fundera på om det finns något litet uns av sanning bakom personer och händelser. Men som sagt ett varningens ord om du är det minsta pryd och inte tål den nakna sanningen, annars tycker jag du ska testa Gynnings debutroman.


Laura - Flickan från havet vann jag i en tävling som ljudboksförlaget A Nice Noise anordnade och extra roligt är att det är ett signerat exemplar!


4 kommentarer:

  1. Hon är ju en speciell, mycket intensiv personlighet när hon "uppträder" i media. Lite nyfiken blir jag på att läsa vad hon åstadkommit i denna genre.

    SvaraRadera
  2. Gittan: Ja så sant och det speglar även tempot i boken trycker jag och det gör att det går lite för snabbt ibland. I själva storyn finns mycket potential....men som sagt lite långsammare hade jag önskat.

    SvaraRadera
  3. Jag blev chockad över att boken faktiskt är bra då jag var lite så till den när jag skulle sätta mig och läsa den men jag kunde inte hålla mig ifrån den.

    SvaraRadera
  4. Bokälskarinnan:Ja det är verkligen en bok som berör och man vill veta hur det ska gå och vad som ska hända...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...