12 augusti 2013

Inför Östergötlands bokmässa: Ann-Mari Tormalm...



Först ut att presenteras här på Erikas bokprat är författare Ann-Mari Tormalm som har skrivit 13 böcker, både barn- och ungdomsböcker och vuxenlitteratur. Den senaste ännu ej utkommen heter Flickan i trädet och handlar om Ellen Key som barn. Före den kom en deckare för "unga vuxna", Mord, Ellinor!

1. Vad har du för anknytning till Östergötland?

Jag är född och bosatt i Östergötland.

2. I år är andra gången för bokmässan. Är det första gången Du är med på Östergötlands bokmässa?

Jag var med redan förra året på Östergötlands bokmässa. Då hade jag ett framträdande på en av scenerna och en egen monter.

3. Hur ser en bra skrivardag ut?

En bra skrivardag börjar klockan 6.00 och slutar till lunch vid 12-tiden. Däremellan avbruten av frukost eller kanske ett pass hos Friskis och Svettis klockan 9-10.

4. Var sitter Du helst och skriver?

Det är beroende på var i skrivprocessen jag befinner mig. Idéer kan jag få i passagerarsätet i bilen, i sängen eller på badstranden. Men när det kommer till "själva hantverket" sitter jag gärna i mitt arbetsrum.

5. Har du någon/några litterära förebilder?

Jag har många men två favoriter är Kerstin Ekman och Håkan Nesser och som sagt många fler.

6. Vilka skrivtips skulle Du ge någon som ligger i startgroparna för sitt författande?

Tänk igenom, ha en "kärna", det är också bra att veta hur din bok ska sluta. Men framförallt ge inte upp när det tar emot!

7. Vad kommer besökarna att hitta i Din monter på bokmässan?

Mina böcker: barn, ungdom och vuxenböcker.

8. Vad ser du fram emot/vilka förväntningar ha Du på årets bokmässa?

Jag ser fram emot bokmässan här i Östergötland och hoppas på en trevlig och generös stämning med mycket folk som är glada och förväntningsfulla.


Fem snabba:

Favoritläsplats: sängen

Favoritförfattare: Kersitn Ekman, Håkan Nesser, Doris Lessing, Tomas Tranströmer

Favoritgenre: relationsromaner

Ett bokminne: Harry Kullmans, De rödas uppror "Och då flyger som ett eko genom åren, åh, denna skog av år, ett eko av hans klara röst, och jag känner hans hand när han stryker undan mitt hår från pannan och från krigets sår och han säger: Bara en blessyr, general Lee! Och för vår ensamhets skull ångrar jag att jag inte tog steget på Ringvägen den gången för tusen år sedan". Ett citat som betytt mycket för mig genom åren

Ett boktips: Essäerna Finns det olika träd? samt Litet samtal med en blivande barnboksförfattare ur Astrid Lindgrens essäsamling Samuel August från Sevedstorp och Hanna i Hult


Här kan du hitta mera om Ann-Mari Tormalm och hennes produktion.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...