30 augusti 2013

Inför Östergötlands bokmässa 2013: Jan Ängmo...



Idag presenterar jag författare Jan Ängmo och hans företag. "Den första text i litterär mening skrev jag 1981 med titel "Den gamla grinden". Jag hade lämnat 25 år på en flygplansfabrik bakom mig för att bli hemmansägare och mjölkkobonde".

Jan Ängmo driver tillsammans med sin fru Carin Ängmo familjeföretaget KOLOSTRUM AB som är förutom förlag också verksamt inom hantverk. Carin Ängmo är aktiv inom broderi.



1. Vad har du för anknytning till Östergötland?
Östgöte av födsel.

2. I år är andra året för bokmässan. Är det första gången Du är med på Östergötlands bokmässa?
Titeln BREVET  utgiven 2013 är min debutroman.

3. Hur ser en bra skrivardag ut?
Skriva boktexter är bara möjligt under absolut tystnad och frihet från allt störande. Bästa skrivtid är mellan 22-04.

4. Var sitter Du helst och skriver?
Skrivplatsen är vid min dator.

5. Har du någon/några litterära förebilder?
Min förebild är alltid Torgny Lindgren. En naturbegåvning.

6. Vilka skrivtips skulle Du ge någon som ligger i startgroparna för sitt författande?
Jag har inga tips att ge andra.

7. Vad kommer besökarna hitta i Din monter på bokmässan?
Besökarna får gärna samtala med mig om BREVET. Broderiarbeten kommer att visas.

8. Vad ser du fram emot/vilka förväntningar har Du på årets bokmässa?
Jag hoppas på en anhopning av människor som är kulturintresserade.


Fem snabba:

Favoritläsplats: I fåtöljen

Favoritförfattare: Torgny Lindgren, Leif G.W, George Orwell


Favoritgenre: Fiktion, satir och facklitteratur


Läser just nu: Döden i grytan


Ett boktips: Människan är större






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...