23 augusti 2013

Inför Östergötlands bokmässa 2013: Sofie Sarenbrant...



© Tommy Sarenbrant
Nästa författare ut på bloggen i uppvärmningen inför Östergötlands bokmässa är Sofie Sarenbrant. Sofie har skrivit fyra deckare Vecka 36, Istället för dig, Vila i frid och den senaste Andra andningen kom ut i maj i år.

1. Vad har du för anknytning till Östergötland?
Jag växte upp på en gård mellan Gusum och Ringarum, vid sjön Yxningen. Samma gård som jag sedan gifte mig på 2003 med min man Tommy - och som figurerar i min andra bok I stället för dig.


2. I år är andra året för bokmässan. Är det första gången Du är med på Östergötlands bokmässa?
Ja, och det ser jag fram emot!

3. Hur ser en bra skrivardag ut?
Då sitter jag som förtrollad framför skärmen, så pass inne i min historia att jag glömmer äta lunch. Ibland hamnar jag i ett sådant flow och inser först vid tvåtiden att jag kanske borde ta en paus. Men som sagt, det är inte varje dag det händer...

4. Var sitter Du helst och skriver?
I min skrivarlya några hundra meter hemifrån. Det är min frizon från alla vardagssysslor och måsten.

5. Har du någon/några litterära förebilder?
Mina största förebilder är två personer som visat sig ödmjuka och generösa med att dela med sig av sin framgång genom att ge tips och stöd till mig på olika sätt: Mari Jungstedt läste manuset till Vecka 36 och gav mig värdefull feedback och Camilla Läckberg har gett mig sina bästa råd för att lyckas slå igenom som författare i denna tuffa bransch med stor konkurrens.

6. Vilka skrivtips skulle Du ge någon som ligger i startgroparna för sitt författande?
Våga tro på dig själv och din förmåga att berätta en historia. Börja skriva och se vart det bär av. Redigera kan du göra efteråt, så det måste inte vara perfekt från början. Om du vill skriva en deckare kan det vara smart att tänka igenom storyn i förväg och spalta upp vad som ska hända vem, när, och varför. Då är det lättare att hålla reda på allt som ska knytas ihop på slutet.

7. Vad kommer besökarna hitta i Din monter på bokmässan?
Mina böcker.

8. Vad ser du fram emot/vilka förväntningar har Du på årets bokmässa?
Det ska bli kul att träffa läsare och kollegor och delta i seminarium om bokutgivning.


Fem snabba:

Favoritläsplats: en solstol på en strand

Favoritförfattare: Jonathan Tropper

Favoritgenre: Deckare

Läser just nu: Fantomsmärta av Thomas Enger

Ett boktips: Livet efter dig av Jojo Moyes


Vill du veta mera om Sofie Sarenbrant och hennes författande så kika in och följ henne på 
 sofiesarenbrant.se




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...