17 augusti 2013

Inför Östergötlands bokmässa 2013: Ywonne Andersson...



Nästa presentation inför Östergötlands bokmässa är författare Ywonne Andersson. Ywonne har skrivit både barn- och ungdomsböcker och den självbiografiska boken Full av liv. Ywonne släpper också inom kort sin nya bok När de andra sover.


1. Vad har du för anknytning till Östergötland?
Jag är Mjölbybo sedan 1976 och har arbetat som skolledare där under större delen av mitt yrkesverksamma liv.

2. I år är andra gången för bokmässan. Är det första gången Du är med på Östergötlands bokmässa?
Det är andra gången jag är med.

3. Hur ser en bra skrivardag ut?
En riktigt bra skrivdag är regnig så att samvetet får ro för att jag inte är ute.

4. Var sitter Du helst och skriver?
Den bästa skrivplatsen är i min skrivarvrå i vårt sovrummet.

5. Har Du någon/några litterära förebilder?
Jag har många förebilder, men Ulf Lundell som törs skriva långa meningar men också korthugget när han använder sig av isbergsmetoden.

6. Vilka skrivtips skulle Du ge någon som ligger i startgroparna för sitt författande?
Skriv om, skriv om och ta bort,  förkorta. Vill inte påstå att jag är bra på det själv.

7. Vad kommer besökarna att hitta i Din monter på bokmässan?
Min självbiografisk roman Full av liv, min ungdomsbok Ann och Lisa 1957 och den nya barnboken Evert vill inte vara ensam med illustrationer av Elin Nyenger.

8. Vad ser Du fram emot/vilka förväntningar har Du på årets bokmässa?
Jag ser fram emot en trevlig dag med mycket folk. Innebär det ösregn som förra mässan?


Fem snabba

Favoritläsplats: i sängen

Favoritförfattare: Joyce Carol Oates, David Nicholls, Pat Conroy och många fler

Favoritgenre: biografier

Ett bokminne: allt för många

Ett boktips: vill inte tipsa andra, sök och finn!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...