29 augusti 2013

Inför Östergötlands bokmässa 2013: Mikael Forsberg...



©Marie-Therese Karlberg
Mikael Forsberg är deckarförfattare, uppvuxen i Mjölby och numera boende i Täby. Mikael har gett ut Kuppen mot Börsen och 142 ton guld. Deckare med Per Zander, IT-tekniker från Norrköping som fick flytta när Ericsson stängde sin verksamhet, i spetsen. Efter succékarriär inom IT-brottssektionen leder Per Zander nu en egen grupp, med inriktning på IT- och finansbrott.

1. Vad har du för anknytning till Östergötland?
Jag är uppväxt i Mjölby där jag bott nästan 20 år.

2. I år är andra året för bokmässan. Är det första gången Du är med på Östergötlands bokmässa?
Detta är min första gång, det ska bli spännande.

3. Hur ser en bra skrivardag ut?
En bra skrivdag känns igen direkt på morgonen, man har energi och lust att skriva. Oftast har saker mognat fram under natten som gör att man ser allt mycket klarare.

4. Var sitter Du helst och skriver?
Jag sitter mitt i huset så man känner sig närvarande med familjen men ändå kan jobba i fred. Att stänga in sig är inte min grej.

5. Har du någon/några litterära förebilder?
Nja, egentligen inte. Dock har jag följt Arne Dahl sedan han gav ut sina första böcker, långt innan han blev så känd som han är idag. Gick även en skrivkurs han ordnade för många år sedan.

6. Vilka skrivtips skulle Du ge någon som ligger i startgroparna för sitt författande?
Att man ska skriva det man själv känner/brinner för och inte lyssna på alla andra.

7. Vad kommer besökarna hitta i Din monter på bokmässan?
Mina två deckare.

8. Vad ser du fram emot/vilka förväntningar har Du på årets bokmässa?
Eftersom detta är min första mässa och att jag är ny som författare så hoppas jag träffa några presumtiva läsare, kanske även några som läst någon av böckerna.


Fem snabba:

Favoritläsplats: På altanen i solen
Favoritförfattare: Arne Dahl
Favoritgenre: Deckare
Ett bokminne: Pelham 123, min första lästa deckare
Ett boktips: Ja, utöver mina egna så kan jag rekommendera Anders Jallai


Vill du veta mera om Mikael Forsberg och hans författande kan du följa honom på mikaelforsberg.se




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...