27 augusti 2013

Inför Östergötlands bokmässa 2013: Emelie Schepp...



Nedräkningen fortsätter och bokmässan i Östergötland närmar sig med stormsteg. Idag presenterar jag Emelie Schepp, ursprungligen från Motala, som är aktuell med sin debutbok Märkta för livet.

1. Vad har du för anknytning till Östergötland?
Jag är född och uppväxt i Motala. Numera bor jag med min man och mina barn utanför Norrköping.

2. I år är andra året för bokmässan. Är det första gången Du är med på Östergötlands bokmässa?
Ja, det är min debut

3. Hur ser en bra skrivardag ut?
Jag skriver nästan alltid på kvällarna när barnen har lagt sig. Det brukar bli ett pass på två-tre timmar. Är det en bra skrivdag kan det bli längre tid än så. 

4. Var sitter Du helst och skriver?
Hemma i mörkret i källaren. Jag trivs bäst med att ha helt tyst omkring mig. Det enda ljudet som hörs är surrandet från datorn och klapprandet från tangenterna.  

5. Har du någon/några litterära förebilder?
Jag är imponerad av Hans Rosenfeldt som skriver både böcker och manus till tv-serier. Jag väntar ivrigt på uppföljaren till serien "Bron". 

6. Vilka skrivtips skulle Du ge någon som ligger i startgroparna för sitt författande?
Gör en tydlig synposis, det vill säga skriv en kortfattad summering av din bok, på ca 10-20 A4-sidor. På så sätt får du en bra överblick av historien och dina karaktärer. En väl genomarbetad synopsis fungerar även som ram när man väl börjar skriva. Då är det enklare att hålla sig till det väsentliga och man riskerar inte att låta fantasin skena iväg alltför mycket.

Sedan skulle jag vilja tipsa om att skriva kontinuerligt. Man kan inte bara sitta och vänta på att inspirationen ska komma. Jag tror författandet i sig är som vilken annan träning som helst, är man ifrån det en längre tid är det svårare att komma igång. Så är det för mig. 

7. Vad kommer besökarna hitta i Din monter på bokmässan?
De kommer att hitta mig och min debutbok Märkta för livet. Men jag kommer att lämna montern några gånger under dagen då jag ska hålla i två workshops och inspirera deltagarna till att både producera och marknadsföra en bok på egen hand. Dessutom kommer jag att stå på scenen och hålla ett föredrag om Norrköping som deckarstad. 

8. Vad ser du fram emot/vilka förväntningar har Du på årets bokmässa?
Jag ser fram emot att få träffa branschfolk, författarkollegor och läsare. Det kommer att bli en toppendag helt enkelt. 


Fem snabba:

Favoritläsplats: Solstolen.

Favoritförfattare: Alexander Ahndoril och Alexandra Coelho Ahndoril som skriver under pseudonymen Lars Kepler.
Favoritgenre: Deckare, spänning, thrillers.
Ett bokminne: När jag för första gången höll ett tryckt exemplar av Märkta för livet i handen.
Ett boktips: Märkta för livet av Emelie Schepp. Jag har hört att den är bra...



Vill du veta mera om Emelie Schepp och hennes författande så följ henne på:



Hon finns också på:

Twitter: @emelieschepp


Instagram: emelieschepp






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...