5 januari 2012

Topp 10 2011 hela listan...

För ordningens skull så samlar jag samtliga titlar i Topp 10 2011 i ett gemensamt inlägg. Det kan vara bra att ha det samlat för kommande tider och jämförelser...


Furioso av Carin Bartosch Edström; Lite Agatha Christie-känsla över den här deckaren. En helt underbar ljudbok med klassiska stycken insprängda mellan kapitlen, då handlingen är en mord- och intrighistoria om en stråkkvartett. Ljuvligt!! Fantastiskt språk!!

Niceville av Kathryn Stockett; Jackson Missisippi, en socitetsflicka och två svarta hembiträden är grunden till den fantastiska berättelse om förnedring, diskriminering, vänskap, mod, kärlek och hopp. Oförglömlig!

Bländverk av Thomas Erikson; En thriller med beteendevetenskap i fokus blandat med kallblodig avrättning. Ja visst låter det otäckt men ack så spännande och beroendeframkallande! Mera Alex King åt folket!!!

Paganinikontraktet av Lars Kepler; Den andra boken som jag läst eller rättare sagt i det här fallet lyssnat på av Lars Kepler. En stor favorit och böckerna blir bara bättre och bättre, spänning och tempo rakt igenom.

Änglarnas svar av Stefan Einhorn; Ännu en bok där fokus är andra världskriget och vad som hände ett antal männsikor före, under och efter. En fantastiskt berättad historia där hela sju personers historia berättas och flätas samman. Snyggt!

Askungar av Kristina Ohlsson; Sträckläsning, vända blad, vill veta mer, en sida till bara en sida till, uppfriskande nytt....Ja den känslan!!! Att sedan omslaget bara är urtjusigt ja det kommer som en extra bonus.

Flickan under jorden av Elly Griffith; När jag då och då hittar en ny favoritkaraktär då är läsningen en riktigt fröjd. Så är fallet när det gäller huvudpersonen Ruth Galloway.

Dingo Dingo - Den manliga frigörelsen är här av Leif Eriksson, Bob Hansson & Martin Svensson; Jag är som ni redan märkt ett stor fan av ljudböcker. När jag så kom i kontakt med ljudboksförlaget A Nice Noise så var min lycka gjord. Ett ljudboksförlag som hittat guldkornen. Vad är manligt, vad är kvinnligt? Att våga leva fullt ut och stå upp för det man tror på... är bara något av innehållet i den här boken.

Boktjuven av Markus Zusak; Det här är en bok utöver det vanliga, jo visst den handlar om tiden under andra världskriget och judarnas situation. Det är när Döden kommer till tals som berättandet får en helt ny dimension. Tack Kerstin W för att du tipsade mig om den här boken och för att jag fick låna den av dig!

Vargsläkte Lykanthropos I av Caroline L Jensen; När jag fick frågan om att läsa ett rec.ex av boken så tänkte jag varför inte?! Caroline L Jensen har lyckats fånga mig med sin blandning av vanlig villaförort blandat med varulvar och övernaturliga ting. Tack Karin Berg för att du visade vägen till något för mig helt nytt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...