11 januari 2012

Bokprat på biblioteket...

Idag har jag varit med min gymnasieetta, som jag har i svenska, på skolans bibliotek och lyssnat på bokprat. Det här är den andra av mina elevgrupper som jag gör detta med. Skolans bibliotek är en stor tillgång och har en fantastisk skatt med stort och bra utbud av böcker. Men det gäller också att kunna prata inspirerande och plocka fram böcker som skulle kunna passa för den aktuella gruppen och det kan verkligen våra professionella bibliotekarier.

Vi, jag och eleverna, satt trollbunda och lyssnade och alla lånade en bok, vilket också var tanken. Det är inte det lättaste att locka till läsning alla gånger, men när man får välja själv och inte läraren bestämmer vad som ska läsas då brukar det funka.

Ja, det kan jag bara säga det gick inte att undgå att bli nyfiken på en och annan bok efter dagens bokprat.

Tack till Gunilla & Lena!

Här är några smakprov på böcker som presenterades för eleverna:




3 kommentarer:

  1. Hungerflickan har jag läst, en fantastisk bok!

    SvaraRadera
  2. jag älskar bokprat och jag älskar att själv ge bokprat för mina elever!!!

    SvaraRadera
  3. Bokparadiset: Ja den verkar bra, blev lite sugen på den.

    Boktokig: Ja visst är det härligt och kul!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...