21 juli 2011

Flickan under jorden av Elly Griffiths...

Jag har fått en ny favoritkaraktär, Ruth Galloway, som härmed har fångat mitt bokslukarhjärta. Det har varit uppfriskande att följa Ruth Galloway, expert på forensisk arkeologi som arbetar och föreläser vid University of North Norfolk.

Lucy Downey har varit försvunnen i 10 år utan ett spår. När ett människoben hittas av en man och hans hund under en promenad så går tanken genast till att det kan röra sig om den försvunna flickan. Kriminalkommissarie Harry Nelson är den som har hand om fallet och han söker hjälp på universitet och kommer i kontakt med Ruth som har de rätta kunskaperna när det gäller arkeologi och benrester.

När så ytterligare en flicka försvinner så hamnar Ruth mitt i jakten på kidnapparen och det visar sig att det inte är helt ofarligt för Ruth att vara polisen behjälplig.

Jag är helt såld på Elly Griffiths och hennes Flickan under jorden. Det som fångar mig är Griffiths förmåga att ge karaktärerna liv från allra första sidan. Ruth är en karaktär som det går att identifiera sig med. Hon kämpar med livets vedermödor som idealvikt, den rätta kärleken, relationer med familj, vänner, arbetskamrater osv. Karaktärerna i boken känns naturliga och äkta och Griffiths beskriver miljön på ett verkligt sätt och för historien framåt med värme och en smula humor då och då.

Ja en härligt uppfriskande ny bekantskap i Ruth Galloway alltså. Flickan under jorden är den första i serien om Ruth. Den andra boken är Janusstenen som finns i pocket och tredje boken Huset vid havets slut  kom i våras. Glad är jag att jag väntat med att läsa Elly Griffiths för nu finns det redan två utgivna böcker i serien som väntar på att bli lästa.

2 kommentarer:

  1. Då är vi två! Jag älskar spänningen mellan Ruth Galloway och Harry Nelson och jag älskar Griffiths sätt att skriva.

    Nu väntar jag på bok nummer fyra som jag vet kommer att komma till min brevlåda inom en förhoppningsvis nära framtid :-)

    SvaraRadera
  2. Annika: ja jag ser fram emot att fortsätta följa utvecklingen och spänningen mellan Ruth och Harry :) Åh bok nummer fyra det blir spännande för dig.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...