2 november 2011

Änglarnas svar av Stefan Einhorn...

Hanna har överlevt koncentrationslägren och står nu helt ensam kvar. Hon kommer till Sverige  med de vita bussarna när andra världskriget precis är slut. När Hanna kommer till Stockholm börjar hon arbeta som barnflicka hos en familj som har en liten son. Hanna har en hemlighet som hon har väl gömd i sitt hjärta. En hemlighet som går som en röd tråd genom boken. En hemlighet som kommer påverka människorna i Hannas närhet.

Änglarnas svar av Stefan Einhorn är en bok om vad vi människor kan göra för och mot varandra, både gott och ont. I boken kommer sju personer till tals, sju personer som berättar historien ur sin synvinkel och det är inte förrän när jag kommit till de sista spåren på denna ljudbok som jag förstår hur allt hänger ihop. Hur en händelse i ett judiskt getto kommer att påverka en familj i Sverige. En familj vars historia växer fram allt efter som personerna ger sin del.

Jag gillar när de olika personerna får komma till tals och var och en berättar sin del av historien. Ena stunden sympatiserar jag med den som för tillfället berättar sin version, för att när nästa person berättar vackla och plötsligt ser jag det hela ur en helt annan synvinkel. Stefan Einhorns sätt att berätta denna historia gör att jag vill vidare. Jag vill veta vad nästa person har att säga. Hur hänger allt ihop?

Det är Torsten Wahlund som är uppläsare och han gör det på ett mycket bra och varsamt sätt. Hans varma stämma gör personerna rättvisa och han gestaltar var och en av dem mästerligt.


A Nicce Nosie har som bonus lagt in en författarintervju med Stefan Einhorn i slutet av ljudboken. Där man samtalar kring storyn bakom boken. Det ger en extra dimension att avslutningsvis få författarens syn på boken och en del av mina frågor får också svar. Ljudboken inleds med ett musikstycke som även det förhöjer stämningen och lyssnarupplevelsen. Denna bonus, med författarintervju, finns som sista spår på flera av förlagets ljudböcker.

Jag rekommenderar verkligen den här ljudboken, en helt fantastisk historia om hur våra val påverkar oss och dem som finns i vår närhet och om hur långt vi är beredda att gå för att bevara en hemlighet.


A Nice Noise 2011 / recensionsexemplar

3 kommentarer:

  1. Jag tyckte också att det var en väldigt bra ljudbok. :)

    SvaraRadera
  2. Låter intressant och nära...min mor kom till Sverige just med de vita bussarna i maj 1945...måste nog lyssna till den boken...ska undersöka om den finns på Storytel :-)

    SvaraRadera
  3. Linnea: Ja helt klart!

    Gittan: Hoppas du får tag på den, ska bli spännande att höra vad du tycker i så fall.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...