19 oktober 2011

En liten smula underbar av Dawn French...

Jag kunde inte motså denna bok som är skriven av komikern Dawn French. Ja ska sanningen fram så var det inte för att jag kände igen författaren som jag köpte boken. Utan det var den bedårande titeln, ja bara hör: En liten smula underbar, som föll mig i smaken och att den ges ut av Printz Publishing. Ett förlag  med feelgood-berättelser som specialitet. Åh vad behövs väl bättre än just feelgood-läsning.

En vanlig familj... eller kanske inte... jo en vanlig familj.... eller....

Ja så där går mina tankar efter att ha stiftat bekantskap med familjen Battle som består av mamma Mo, två hormonstinna tonåringar, dottern Dora 17 år och sonen Peter 16 år, pappa Battle och så mormor Pamela som ska det visa sig hela tiden finns där när familjen behöver henne. Ja att de behöver henne är ingen överdrift.

För att reda lite i denna familjesituation så har Mo en kris på väg mot de femtio, hennes agerande är för tillfället själviskt och helt galet. Dottern Dora skyller sin kära mor för allt och ingenting och sonen Peter dras med sina egna funderingar och identifierar sig med Oscar Wilde, ja han vill t.o.m gärna bli kallad vid författarens namn. Pappa Battle finns hela tiden i periferin men är den som står kvar när det blåser.

Ja jag kan inte berättta så mycket mer om jag inte ska förstöra läsupplevelsen för den som vill läsa boken. Vad jag däremot kan berätta är att boken är finurligt skriven med korta kapitel där varje karaktär får komma till tals med jämna mellanrum. På så sätt får jag som läsare varje karaktärs syn på det som händer och sker i familjen Battle. Ja och att det händer det är helt klart, ska familjen krascha eller komma helskinnande ur denna kris som sakta men säkert byggs upp.

Språket är direkt, medryckande och insiktsfullt. Det är inte lång mellan skratten och hummanden av igenkänning när jag läser. Jo, jag har ju själv haft ett gäng, nja i alla fall tre tonåringar under samma tak. Nu ska väl tilläggas att fullt så hormonstinna som Battles ungdomar har de inte varit. Jo, visst är jag på väg emot de femtio så det är kanske inte så konstigt att  jag föll pladask för En liten smula underbar, som inte bara är en liten smula underbar utan helt fantastiskt underbar!!


ps. I slutet av boken finns ett utdrag ur mormor Pamelas kokbok på de kakor som hon bjuder Battles på när de var och en med jämna mellanrum kommer till henne för att söka stöd och tröst, ja hon bakar olika kakor till dem alla, just deras favvokaka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...