28 januari 2013

Leva sin dröm av Monika Thormann...

Nja tänkte jag när jag läste baksidestexten på Monika Thormanns novell Leva sin dröm, ännu en novell om en ung tjej. Ja inget ont i det men jag har ju nyligen läst om just unga tjejer på tröskeln till vuxenlivet.

Den sextonåriga Sanja drömmer om att bli författare och berättar för Gabriel, som hon är lite förtjust i, om sin dröm. Snart är de också ihop. Men ödet vill annat och snart är Sanja Alexanders flickvän och författardrömmen tycks alltmer avlägsen. I rask takt förändras tillvaron för Sanja och jag hinner bli både irriterad och förbannad. Både på Sanja och Alexander faktiskt. Precis som det ska vara blir jag berörd av att läsa om Sanja och en hel del funderingar väcks.


Hur mycket ska en annan människa få styra? Hur ska mötet mellan två människor kunna ge kraft istället för att tvärtom sänka? Är den egna drömmen förenlig tillsammans med en annan människa?

Anna på och dagarna går och tillika initiativtagare till novellvåg i bokbloggarhavet har också läst Leva sin dröm.


Hoi förlag 2013 / recensionsexemplar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...