17 februari 2016

Jag lät dig gå av Clare Mackintosh...

Ett ögonblick förändrar allt. Femårige Jacob släpper sin mammas hand och springer ut i gatan. En bil kommer körande i rasande fart, Jacob träffas av bilen och omkommer direkt. En mammas liv slås i spillror.

Jenna flyr från sitt liv som är fördärvat och bosätter sig i en liten by i Wales. Här ska hon försöka glömma och lära sig att leva med sina minnen från den hemska olyckan. Hon försöker att leva så anonymt det går och har svårt att släppa någon in på livet. Men byborna är nyfikna på den mystiska kvinnan och det förflutna kommer allt närmare samtidigt som kriminalinspektör Ray Stevens med personal arbetar för att hitta bilföraren som smet från olycksplatsen.


Det här är så snyggt och skickligt berättat Jag dras obönhörligen med i historien med hull och hår. Jag lockas att försöka lista ut hur det hela hänger ihop. Jag lägger pusselbit till pusselbit men får hela tiden tänka om och det är en av berättelsens styrkor. Clare Mackintosh tar mig med på en psykologiskt spännande resa i sin debutroman Jag lät dig gå och har förmågan att hålla mig på sträckbänken till sista boksidan.

Du som gillar psykologisk spänning och blandvändare har en högtidsstund framför dig. Ljudboksuppläsningen står Anna Maria Käll för.




5 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...