18 februari 2016

Herr Nesser och Herr Kadar...

Gubbveckan rullar på inne hos Kulturkollo vilket kräver att jag repriserar ett inlägg om två gubbar, Herr Nesser och Herr Kadar.

Håkan Nesser är min favoritgubbe (säger jag vördnadsfullt) alla kategorier. Vilket språk, vilken ordkonstnär, en stor berättare. Idag bjuder jag på en text som jag skrev i augusti 2014.

Varsågoda!



lördag 2 augusti 2014

Herr Kadar en novellpärla...

Novellvågen rullar på så sakteliga när sydostvinden slår vågor upp på bryggan vid min paradisö.

Jag har idag lyssnat på novellen "Herr Kadar" av Håkan Nesser. Taktfast tar Nesser mig som vanligt med på en historia som engagerar och berör. Under 37 minuter är jag helt uppslukad av Herr Kadar och övrigt ressällskap som befinner sig på paradisön Mafia i Tanzania. Miljön tecknar Nesser så tydligt att Järnlundens vågor mot berghällen, denna sommardag, förflyttar mig raskt till Indiska oceanens lugna vatten i den ljumma natten. En kuliss som döljer frågan om vem är egentligen Herr Kadar?

En riktig novellpärla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...