12 april 2011

Tematrio - Hembygden...

Veckans tematrio den här veckan  är hembygden. Lyran vill att vi berättar om författare/böcker som kommer från just den egna hembygden. Ett trevligt val av tematrio, på det här sättet får vi läsa lite om varandras bakgrund och ursprung. Själv kommer jag från Östergötland och det finns många författare att välja på men jag har plockat ut följande tre att presentera för er.


Berätta om 3 böcker/texter av författare från din hemtrakt eller om romaner som utspelar sig i din hemstad!


1. Jag börjar givetvis med den i mitt tycke störste ordkonstnären av dem alla, Tage Danielsson. Tage Danielsson föddes 1928 i Linköping och de yrken som kan tillskrivas honom är flera; författare, poet, manusförfattare, filmregissör, skådespelare och sist men inte minst komiker. Otaliga är de texter som Tage är upphovsman till men en text som nog de flesta känner till är Monologen om sannolikheten som han skrev med anledning av kärnkraftsolyckan i Harrisburg 1979.

Tage skrev även flera böcker, en av dem är Sagor för barn över 18 år. Boken innehåller flera olika sagor men den mest kända av dem alla är Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton, som blev tecknad film 1975 och har sänds på Sveriges Television allt sedan dess.

Det här är bara ett axplock av Tages verk. Jag slutar min presentation av Tage Danielsson med att berätta att vid korsningen mellan Vasavägen och Östgötagatan i centrala Linköping har en staty av stadens store son rests. Som kuriosa vill jag passa på att nämna att i samma kvarter ligger den anrika Katedralskolan där Tage avlade sin studentexamen, vilket även jag sedermera gjorde.


2. Nästa östgöte jag vill presentera är Johan Birath som föddes och växte upp i Boxholm. Johan Birath verkar som författare, debattör, lokalpolitiker, lokalhistoriker samt lärare. Hans forskning och bokutgivning är inriktad på lokal och regional historia. Vilket kan ses i böcker såsom Mordet i Mjölby och Mordet vid Stjärnesand  där Birath berättar i skönlitterär form om verkliga händelser som inträffade i Östergötland under 1800-talet och vad de ledde till för de inblandade. Johan Birath har även skrivit Spöken i Östergötland i vilken han samlat nya och gamla spökhistorier och gengångarföreställningar från Östergötland.


3. Den tredje författaren presenterar jag med stor glädje som den deckar- och kriminalälskare jag är, Mons KallentoftKallentoft, som växte upp i Ljungsbro en bit utanför Linköping, är journalist och författare. Han har skrivit flera böcker men den kriminalserie som även utspelar sig i Linköping med omnejd är serien om kriminalinspektör Malin Fors. Fyra böcker har hittills givits ut och den femte boken i serien heter passande nog, Den femte årstiden, och den kommer i juni. Jag tycker det är både en häftig och ruggig känsla att läsa om plaster som man då och då passerar i verkligheten. Det fiffiga med Mons Kallentoft är hur han använder sig av årstiderna i böckernas titlar, Midvinterblod, Sommardöden, Höstoffer, Vårlik.






2 kommentarer:

  1. Tage Danielssom skulle vara roligt att läsa, älskar Karl Bertil :-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...