12 februari 2012

80 grader från Varmvattnet av Karin Alfredsson...

Jag har lyssnat på ytterligare en ljudbok från ljudboksförlaget A Nice Noise, Karin Alfredssons 80 grader från Varmvattnet.

Ellen Elg är läkaren som forskar och arbetar med ett projekt i Zambia kring sexualupplysning och mödravård. Flera parallella historier, med beröringspunkter som utsatta kvinnors situation och fria aborter, går som en röd tråd genom berättelsen.

Den röda tråden länkas samman av Ellens arbete, en afrikansk kvinna som arbetar som barnmorska, en grupp aktivister i Sverige, en amerikansk kvinna på flykt. Stundtals tycker jag berättelsen är lite rörig och hoppig. Boken och dess handling kräver en längre tids lyssnade för att jag ska få ett grepp om dessa personers öden. När jag började lyssna på boken så blev det korta stunder och jag kom inte in i den. Men när jag förra helgen reste med buss och bussresan tog nästa fyra timmar så kom jag in i handlingen ordentligt.

Det som slår mig direkt är vilken fantastisk bok det här skulle vara att ha som bokcirkelbok. För de ämnen som Karin Alfredsson behandlar i sin bok är viktiga frågor om kvinnoförtryck, sexualitet och enskilda människoöden som offras i forskningens tjänst.

Det här är den första boken om Ellen Elg och det finns fyra stycken till. Den femte delen kom i augusti 2011. Jag kan tänka mig att läsa mera om Ellen för det vore intressant att se hur den karaktären kommer utvecklas och på samma gång få följa Karin Alfredssons gedigna erfarenhet från det journalistiska arbete världen över.


A Nice Noise 2011 / recensionsexemplar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...