1 januari 2013

Sonjas sista vilja av Åsa Hellberg...

Sista boken 2012 blev Sonjas sista vilja av Åsa Hellberg. Åh vilken perfekt avslutning på mitt läsår det blev. Jag har varit som uppslukad och levt tillsammans med de tre väninnorna Maggan, Susanne och Rebecka. Tre kvinnor mitt i livet, runt 50 år, som får en chock när den fjärde väninnan Sonja plötsligt dör. För det ska snart visa sig att Sonja var en kvinnan full av hemligheter. Sonjas bortgång vänder upp och ner på tillvaron för de tre väninnorna när de får reda på att de ärver Sonjas förmögenhet, som är vansinnigt stor. Ja nu snackar vi om miljoner. En förmögenhet som ingen av de tre haft en aning om. Men det är inte bara att börja leva loppan för pengarna utan var och en ställs de inför ett antal villkor för att få del av arvet.


Det här är en riktig feelgood-roman skildrad med värme, humor och mycket allvar på samma gång. Boken är lättläst och jag har tagit de tre kvinnorna till mitt hjärta. Sonja finns hela tiden närvarande och kittlar min nyfikenhet. Åsa Hellberg leder mig skickligt sida för sida genom berättelsen och knyter snyggt ihop de trådar som Sonja har förberett för sina tre vänner. Här finns allt för att jag ska njuta fullt ut av handlingen glädje, sorg, skratt, gråt och de tre kvinnornas sexliv som skildras så verklighetstroget. Det känns helt enkelt så rätt.


Det har varit så uppfriskande att läsa om kvinnor runt 50+ (precis där jag själv befinner mig, nåja ett år kvar bara) och igenkänningsfaktorn har stundtals varit mitt i prick. Ja, nu hör kanske inte YSL-klänningar och skyhöga klackar till min vardag men det gör definitivt man, vuxna barn, jobb, klimakteriet, viktprat, kvinnlig vänskap osv. Jag har njutit varje stund i dessa kvinnors närvaro och som tur är har jag uppföljaren Sonjas hemlighet redan i min bokhylla. Jag köpte båda böckerna på Bokmässan i höstas. Så nu återstår det bara att se hur länge jag kan vänta med att läsa den.





4 kommentarer:

  1. Erika, vad glad jag blir att du tyckte om Sonja och hennes vänner!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsa, vad roligt att du tittade in här. Ja jag var helt uppslukad i väninnornas värld när jag läste.

      Radera
  2. Det låter som den skull passa mig - skriver upp den på min läslista :-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...