10 oktober 2011

Änglavakter av Kristina Ohlsson...

Jag valde att lyssna på Änglavakter, Kristina Ohlssons tredje bok i serien om Fredrika Bergman. Det är Mirja Turestedt som läser och det gör hon som vanligt med den äran.

Den unga studenten Rebecka Trolle har varit försvunnen i två år när en kropp hittas styckad och begravd i skogen. Kroppen identifieras som den unga studenten. Under utredningen av Rebeckas försvinnande och död så hittas flera kroppar begravda i samma skogsparti. Det ska visa sig att brottsplasten gömmer hemligheter sedan flera decennier tillbaka.

Samtidigt som polisen arbetar med dessa makabra fynd så får vi följa en stum barnboksförfattarinna som sitter på sitt rum på ett ålderdomshem. Hennes namn dyker hela tiden upp i utkanten av utredningen och polisen står förbryllad för författarinnan vägrar tala.

Det här är en otäck historia där den mörkaste av sanningar kommer upp till ytan och både Fredrika Bergman och Peder Rydh dras personligen i denna historia. Stundtals tycker jag att det är lite för många trådar och lite för invecklat för att det ska bli bra. Men Kristina Ohlsson lyckas trots allt reda ut och knyta ihop alla ändarna avslutningsvis.

Men jag tycker att de två tidigare böckerna i serien om Frerika Bergman var bättre. Här kan du läsa vad jag tyckte om Askungar och Tusenskönor. Nu väntar jag med spänning på den fjärde boken för jag kan ändå inte släppa karaktärerna och deras liv. Jag vill veta vad som kommer hända Alex Recht, Fredrika Bergman och Peder Rydh.

Avslutningsvis, ska du läsa böcker så är det en fördel (ja rent av nödvändigt enligt mig) att läsa dem i kronologisk ordning för att få ut bästa läsupplevelsen.

4 kommentarer:

  1. Jag gillar dem också och ser fram emot nästa bok. Tyckte inte heller att den senaste var den bästa, men tänker också att mina höga förväntningar kanske förstör lite.

    SvaraRadera
  2. Boklusen: Ja det ju ofta så när de första har varit så bra...men den fjärde ska bli kul att läsa!

    SvaraRadera
  3. Jag har precis läst ut Askungar och jag kan ärligt säga att det var ett tag sedan jag läste så gärna :-) Tyvärr får det dröja ett tag innan jag ger mig på resten, det står andra böcker och frustar i kön.

    SvaraRadera
  4. Monika: Ja det är svårt att släppa Askungar, härligt när det är så. Känner igen det med böcker på kö :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...