7 april 2013

Novellcirkel Nathan Englander novell 6...

Sommarlägret Solnedgången är en av mina absoluta favoriter i novellsamlingen. Liknelsen med koncentrationslägren är mycket tydlig. Platsen vi befinner oss på är ett sommarläger för åldrande judar. Agnes och Arnie hävdar bestämt att en av de andra deltagarna på lägret var deras lägervakt under tiden i koncentrationslägret. Josh som är föreståndare på Solnedgången hamnar mitt i en härva av skuld och vedergällning. Många fundering om hämnd och minnen som sviker diskuterades i novellcirkeln.

Henrik uttrycker det så bra  "....vem får egentligen döma andra människor? Och vilka straff kan man då utmäta? Det blir väldigt tydligt i novellen varför de som själva är berörda, inte är lämpliga att döma någon. Hämnd är en stark drivkraft som är svår att hantera...."

Själv landade jag i detta "....här ser jag bilder framför mig hela tiden. Bilder som skulle kunna bli en film på temat...." när jag läste och skrev några rader om det i vårt dokument.

Det är verkligen en konst att nyttja novellformatet så att jag fångas så totalt att en hel film spelas upp framför mig. Dags för en roman av Nathan Englander?


Här kan du kika in hos övriga novellcirklare
och dagarna går 
Bibliotekskatten
Fru E:s böcker
Enochannanbok
Breakfast Book Club
Henrik Elstad
Lottens bokblogg
Min bokblogg
Cum libris non solus
Café de la Nouvelle



4 kommentarer:

  1. Ja men visst var den bra, jag gillade när de gamla gaggade, men så oskyldiga var de inte det gamla paret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de var allt lite roliga också mitt i allt det tunga, men precis inte alls oskyldiga.

      Radera
  2. Vet inte om jag skulle orka en hel roman med alla dessa tankar som kan komma ur en kort novell ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är nog sant, men lite spännande vore det att se hur en roman skulle te sig... :)men han kunde använda sig av hälften av alla tankar så skulle det räcka gott.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...