4 april 2013

Novellcirkel Nathan Englander novell 5...

Allt jag vet om släkten på min mors sida är den femte novellen i novellcirkeln. Novellen är uppdelad i korta stycken numrerade med datum där släktens historia berättas. Novellens upplägg med dessa fragmentariska stycken passade inte mig. Det här blir rörigt att följa och novellen säger mig inte så mycket. Jag fastnar inte helt enkelt. Jag fick inte fatt i den viktiga historien som bygger författarens bakgrund och identitet. Jag var också en av de som tyckte att slutet kom abrupt.

Novellen har krävt omläsning efter vårt samtal i cirkeln. Jag har så behövt att lyssna till vad de andra har tyckt och tänkt. Givetvis har vi olika ingång när vi läser men i den här novellen är det extra tydligt. Vissa texter är nödvändiga att få diskutera med andra. Ja de till och med kräver diskussion.

Gittan du fick mig verkligen att tänka ett varv till när du berättar om hur du lyssnat till din mors berättelser i pusselbitsform som du aldrig riktigt fick ihop. Att känna igen sig är det bästa man som läsare kan uppleva. Samtidigt som det kan vara svårt att återigen minnas när det är tunga händelser som kommer upp i minnet. Samma gäller slutet på novellen med din tolkning på det tomrum som medvetet skapas för att historierna måste föras vidare. Tack för dina tankar som hjälpte mig i läsandet.

Jag citerar dig Gittan som avslutning med några ord som jag tar med mig ..."inga svar för de som kan svara är döda och hade de levt hade frågorna inte ställts pga av rädsla för svaren..."


Här kan du kika in hos övriga novellcirklare
och dagarna går 
Bibliotekskatten
Fru E:s böcker
Enochannanbok
Breakfast Book Club
Henrik Elstad
Lottens bokblogg
Min bokblogg
Cum libris non solus
Café de la Nouvelle


6 kommentarer:

  1. Nätcirkeln har verkligen låtit oss att vända på tankar i och ur många perspektiv. Väldans intressant! Tack för varma ord Erika!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket intressant och lärorik historieresa.

      Radera
  2. Tack för ditt inlägg! Roligt att den här idén föll så väl ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blev bra med en novellcirkel.

      Radera
  3. Ja den var tänkvärd tycker jag, ska blogga lite om den ikväll
    Mia

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...