20 februari 2012

Solbarnet av Monika Häägg...

Jag har tidigare nämnt att jag inte är särskilt flitig med att läsa ungdomsböcker men när jag fick ett erbjudande att läsa ett rec.ex av Monika Hääggs Solbarnet - Ett äventyr i bronsålder så tackade jag ja och det är jag glad för nu när det äntligen blivit av att jag läst boken.

Historien om flickan Fry utspelas i bronsålderstid. Fry är hittebarnet som lever och växer upp på Nygården i Hallandstrakten under näst intill slavliknande förhållande.

Fry bor och lever tillsammans med Mirna och hennes familj. Inglev är den enda på Nygården som bryr sig om Fry och som också bär på hemligheten om Frys ursprung. För Fry har övernaturliga förmågor, hon kan läsa tankar och hon har en talande duva som finns vid hennes sida.

En ljusglimt i den hårda tillvaron för Fry är när hon får hälsa på sin bästa vän Frida i Kungsgården men efter sitt senaste besök i Kungsgården blir Fry anlagad för stöld av offergåvorna som ska offras till Solgudinnan och Månguden, och döms därmed till döden som människooffer. På Kungsgården finns också Hird, Solgudinnans tjänare och det blir Frys räddning. Det ska visa sig att Fry är utvald av Solgudinnan. Men Frys äventyr har bara börjat för det finns de på Kungsgården som inte ser med blida ögon på Frys koppling till Solgudinnan.

Jag gillar berättelsen om Fry och hennes äventyr. Det var lätt att svepas med i detta historiska äventyr om kärlek, vänskap, makt och svek. Jag hade som vuxenläsare behållning av boken även om den presenteras som en barn- och ungdomsbok av bokhandlarna. Jag kommer osökt att tänka på en vuxenvariant  som utspelas i bronsålderstid, Johanne Hildebrandts serie Sagan om Valhalla, som jag läste för flera år sedan och gillade.

Jag rekommenderar Solbarnet både till ung och gammal som gillar historisk skönlitteratur.


Monkaland Bokförlag 2012 / recensionsexemplar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...