4 januari 2012

Nordisk lista inför Bokmässan 2012...

Bokmässans fokus i år är Norden och nordisk litteratur därför har jag satt ihop en lista med nordiska författare som jag tänker satsa på att läsa inför Bokmässan 2012. Min "Operation hyllvärmare" fortsätter eftersom flera av titlarna redan finns i mina bokhyllor.....

Min plan är att läsa två författare per land. Sverige finns inte med på listan men jag kommer med all sannolikhet läsa flertalet svenska författare också.


Norge
Anne Holt Frukta inte
Thomas Enger Skendöd
Anne B Ragde Nattönskningen
Beate Grimsrud En dåre fri

Danmark
Gretelise Holm Ömorden
Steffen Jacobsen Passageraren
Sara Blaedel Kalla mig prinsessa
Jussi Adler-Olsen Kvinnan i rummet

Finland
Arto Paasilinna Adam och Eva
Sofie Oksanen Utrensning
Monika Fagerholm Den amerikanska flickan

Island
Arnaldur Indridasson Änglarösten
Steinar Bragi Kvinnor
Jon Kalman Stefansson Sommarljus


Saknar ni någon titel/författare som jag borde läsa?

3 kommentarer:

  1. Bra idé, jag kanske härmar;) Ska fundera på saken...

    SvaraRadera
  2. ..med näsan i en bok..: Ja häng på:)

    SvaraRadera
  3. Nordiskt tema?
    Vad roligt, det hade jag missat! Det later kanon, jag vill verkligen lasa mer nordisk litteratur!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...