9 juli 2011

Memento mori - minns att du skall dö av Sanna Juhlin...

Inledningsmeningen i Memento mori - minns att du skall dö av Sanna Juhlin: "Jag kommer aldrig glömma hans ansiktsuttryck när han skar mig med den sylvassa eggen tvärs över ansiktet"... fångar mig direkt och jag vill fortsätta läsa och det ska visa sig att det här är en bok som stannar kvar länge i tankarna.

Bokens huvudperson är den 31-åriga Louise som jobbar som bibliotekarie. Louise lider av svår panikångest och kämpar dagligen  med sina fobier. När Louise inte jobbar stänger hon in sig i sin lägenhet med sina böcker och filmer som enda trygghet. Hon umgås varken med familj eller andra människor över huvuvdtaget. När Sarah, en nyanställd arbetskamrat till Louise, försöker ta kontakt och bli vän med henne så blir hon så dålig att hon blir sjukskriven.

Louise gör allt för att undvika andra människor, men en dag stöter hon på Axel som bor i samma hus. Det visar sig att även Axel är hemma på dagarna och sakta byggs en vänskap upp och så småningom börjar en förälskelse spira dem emellan.

Andra personer som finns i Louise närhet är mamma, pappa, hennes syster med familj och den vidrige kusinen Albert samt Sarahs pojkvän Antonio. Louise längtan efter kärlek ska visa sig bli en farlig och svåra väg att vandra. Louise kämpar inte bara med sig själv utan det finns personer i hennes närhet som vill illa.

Det här är en spännande bok där spänningen kommer smygande på allt eftersom handlingen fortskrider. Sanna Juhlin bygger skickligt upp den spänningen blandat med skildringen av det helvete som Louise lever i med ångest och fobier. Under läsningens gång så kom bilder till mig, det här vore en perfekt historia att filmatisera.

Jag är glad att jag tackade ja till att läsa boken när jag fick frågan och rekommenderar den verkligen. Jag har fått en inblick i något som kan drabba oss alla, som jag inte visste så mycket om tidigare. Sanna Juhlin berättar Louise historia med värme och humor och har förmågan att mixa vänskap, relationer, kärlek och spänning vilket gör det svåra lättare att ta till sig.


Ord Text Mening 2010 / Recensionsexemplar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...