13 juli 2011

Jag älskar dig inte av Christina Stielli...

Ingen bok har berört mig på länge så som Christina Stiellis Jag älskar dig inte. Jag har gråtit, skrattat, hatat, gråtit, hatat och skrattat igen om vartannat genom boken. Boken handlar om ett äktenskap och en familj som rasar samman.

Hela Lottens värld och tillvaro fullkomligt kollapsar när maken Per en dag kommer hem och säger "Jag älskar dig inte" han vänder på klacken och lämnar Lotten och de två döttrarna Elin och Lisa utan ett ord mer.

Lotten har satt sin man och sina barn i första rummet, alltid kompromissat och alltid tänkt på sig själv i andra hand. När Per lämnar henne är hon ingen. Nu börjar en väg som är lång och fruktansvärt smärtsam. Stundtals när jag läser så ser jag inget slut på det helvete som Lotten utsetts för av Per. För inte nog med att han lämnar sin familj, han är dessutom elak och förtrycker henne vid varje kontakt som oftas tas per sms för att slippa prata mellan fyra ögon.

Det som berör mig mest är hur de två barnen i familjen, Elin och Lisa, hela tiden hamnar mitt emellan sina föräldrar och då vill jag bara säga att Lotten gör vad hon kan för att inte smutskasta deras pappa. Men så småningom vaknar ett hämndbegär hos Lotten som blir svårt att tygla. Det andra som jag hela tiden funderat på när jag läst är hur viktigt det är med kommunikation. Men jag berättar inte mer för det finns så mycket att ta upp men med risk för att förstöra läsningen för den som är intresserad av boken så får det räcka.

Men det här är inte bara en bok om ett äktenskap i kris utan också en bok om vänskap, kärlek och glädje. Det är Lottens granne Lou, hennes chef och brodern Hasse med familj som är kittet som håller ihop spillorna av Lottens tillvaro och som finns där för flickorna.

Som sagt en bok som berör och som väcker många tankar. När jag väl hade börjat läsa så kunde jag inte släppa boken trots att det allt som oftast var riktigt smärtsam läsning. För någonstans finns det ändå ett hopp.

5 kommentarer:

  1. Det verkar att vara en bitivis jobbig bok att läsa,men väldigt berörande. Jag får läsa den så småningom!

    SvaraRadera
  2. Boklusen: Jo det stämmer, men trots allt mycket bra. Ska bli spännande att höra vad du tycker om du läser den.

    SvaraRadera
  3. Jag började läsa den igår och har därför inte kommit så långt men jag är redan riktigt förbannad på den där knölen till man som hon har.

    SvaraRadera
  4. BokMamma: Ja det behövs inte många sidor innan man är förbannad.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...