1 januari 2014

Erikas Bokprat 2013 eller så blev det...


Ny dag, nytt år, nya tag men först en tillbakablick på bloggåret 2013


Årets läs och inlägg
Vill-läshögen har som väntat varit stor och nu när jag ser tillbaka på 2013 så har jag läst flera böcker än vad jag har skrivit om här på bloggen. Blogginläggen har varit färre under detta mitt tredje bokbloggarår. Kan bara konstatera att läslusten har varit större än skrivlusten. 

Årets händelse
Östergötlands Bokmässa är helt klart årets händelse alla kategorier. Det började tidigt i månadsskiftet januari/februari. Jag fick kontakt med Johan Hagesund, en av initiativtagarna till bokmässan, via Twitter och på den vägen är det. Ett fantastiskt roligt uppdrag att få vara med och marknadsföra detta evenemang här på hemmaplan.

Årets utmaning
Ja så var det då dags att checka av hur det har gått med de utmaningar jag gett mig på under 2013. Jag drog även i år igång en Topp 10-utmaning men den stannade snabbt av i takt med att skrivlusten försvann. Då har det gått bättre med utmaningen en novellvåg i bokbloggarhavet. Den läser du om längre ner under en egen rubrik Årets litterära form.

Årets möten
Även 2013 har jag haft förmånen att få träffa flera författare och denna gång författare med östgötsk anknytning på Östergötlands bokmässa. Några har jag träffat förut och några är nya bekantskaper både i verkliga livet och i fiktionens värld.

Årets releasefest

Det blev en releasefest under 2013 också. Johan Hagesund bjöd in till boksläpp av sin fina bok om Linköpings Hockey Club, Linköpings Hockey Club - och den förändrade självbilden.



Årets litterära form
Novellernas värld har jag verkligen utforskat under 2013. Detta i utmaningen en novellvåg i bokbloggarhavet. Föga anade jag då att Alice Munro skulle få Nobelpriset i litteratur. Jag startade utmaningen som en ovan novelläsare och har allt eftersom fastnat för formen. Det är en konst att på få sidor kunna fånga läsaren och berätta en historia. En konst som jag beundrar. Det har blivit många noveller och då framför allt på min läsplatta och en och annan även i ljudboksformat. Novellerna är alldeles perfekt att ta till när man inte har så mycket tid. Jag har märkt att de kan råda bot på en lässvacka. Jag har också deltagit i två novellcirklar. En om Nathan Englanders Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank och Alice Munros Brinnande livet. Noveller är perfekt att bokcirkla om, är de bra skrivna så finns det hur mycket som helst att dra och nysta i.



Årets pryl
Förra året blev det en surfplatta och jag utforskade e-böcker. Det blev ett lyckat möte så även i år fick det blir en pryl. Har skaffat mig en e-boksläsare och det har jag inte ångrat. Lättare, smidigare och framförallt jag kan sitta utomhus och läsa. Ett utmärkt komplement till den vanliga boken. E-boken är hos mig för att stanna.


Nu tar jag full fart in i bokåret 2014. Ni hänger väl med?!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...