3 januari 2014

Novellsamlingar i min bokhylla...

Fortsätter på den inslagna vägen och novellpratar lite till ...


Peter Robinson, Johan Theorin och Jonas Karlsson.är bara några av alla författare som har gett ut novellsamlingar. Men de är författare som jag gillar och gärna läser av. Jag köpte några novellsamlingar förra året och de börjar nu mogna till för läsning. Passar ju bra att använda även i min hyllvärmare2014.

Jag är lite kluven när det gäller just en novellsamling. Ja då menar jag om jag ska läsa den från pärm till pärm på en gång, eller om ska jag ta en novell lite då och då. Jag har ställt frågan förut och svaret blir olika beroende på vem jag frågar. Frågan diskuterades också när jag var med i Facebook-cirkeln om Alice Munros Brinnande livet. Just i Brinnande livet finns det så mycket att diskutera om varje enskild novell. Då kan det vara en fördel att ta dem lite då och då. Men samtidigt, är det riktigt bra skrivet är det svårt att lägga ifrån sig samlingen för jag vill ju veta om resten också håller.

Ja ni hör inte blir vi klokare av detta resonemang så jag går på dagsaktuell känsla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...