17 mars 2013

Lära sig av Cilla Naumann...

Lära sig av Cilla Naumann är en novell från fina Novellix. Jag lyssnade på den via Storytel i fredags när jag tog bussen hem efter en arbetsvecka på gymnasieskolan där jag jobbar. Under resan hem fick jag mig en och annan tankeställare.

Ulf jobbar som högstadielärare och när Ingrid börjar i klassen förändras Ulf till något han inte kan kontrollera. Ulf tappar helt koncepten och utnyttjar sin makt. Han tål helt enkelt inte Ingrid.

Lära sig är en välskriven text som vi alla kan lära oss något av. Skolans miljö, som är verklighetstroget skildrad,  fungera fint för att gestalta det maktutövande som inte får ske. Men som alltid kan missbrukas så fort det kommer till relationer människor emellan. Kommunikation är viktigast av allt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...