14 januari 2012

Johan & Louise av Richard Nilsson...

Jag fastnar direkt när jag öppnar Richard Nilssons debutroman Johan & Louise. Richard Nilssons ord när han tillägnar sin bok mor Lilian griper tag och jag stannar upp en stund för att stilla fundera över livet.

Johan Cederlund lever ett gott och kärleksfullt liv med fru och två små döttrar i villaförorten. Umgänget är stort och socialt och Johan har ett välbetalt jobb inom finansbranschen. Lyckan ler emot den unga familjen och det tycks som om ingenting kan ta den ifrån dem. När Johans bäste vän Andreas råkar ut för en familjetragedi så dras Johan och hans familj obönhörligen in i dramat.

Johan ställs inför dilemmat om han hade kunnat förhindra tragedin, vad hade hänt om han reagerat på brevet som Louise skrivit, vad är sanning, vad är lögn, vem kan han lita på? Helt plötsligt är det kanske inte som han trott och livet håller på att fullständigt rasa runt Johan och hans familj.

Redan från första sidan anar jag en fasansfull historia ta form. Richard Nilsson lotsar mig genom berättelsen med fast hand och jag kan inte sluta läsa. Flera parallella delar sammanbinds på ett skickligt sätt. När jag tror att jag har räknat ut hur det hela ligger till så kastas allt omkull igen och tar en ny gastkramande vändning. Trots att Johan & Louise inte är någon behaglig läsning, dock mycket bra, så lyckas Richard Nilsson skriva historien med ett fanstastiskt poetiskt språk med detaljerade miljöskildringar och har dessutom förmågan att skildra känslor på ett helt makalöst sätt. Detta faktum gör att jag kan ha överseende med något tryckfel i slutet av boken.

När sedan slutet kommer är jag otroligt imponerad, historien får ytterligare en fasansfull vändning och jag riktigt ryser. Slutet lämnar mig i ovisshet, jag vill veta mera och jag har svårt att släppa Johan och hans familj. En psykologisk spänningsroman som jag varmt rekommenderar!

Ser med spänning fram emot Richard Nilsson nästa roman som kommer under 2012.


Tre Bröder AB 2012 / recensionsexemplar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...