2 maj 2011

Bokbloggsjerka...

Veckans bokbloggsjerka hos Annika handlar om att prata böcker i verkliga livet. Jag är ute i sista minuten men jag bara måste skriva några rader om detta. Frågan är som följer:
Har du någon du kan diskutera böcker med IRL? Berätta lite om honom/henne!

Här finns flera att nämna, först är det tjejerna i bokcirkeln Litteraturens Vänner som jag pratar böcker med med jämna mellanrum. Vi har haft vår bokcirkel sedan 2003 och det som är så roligt och bra är att vi är helt olika vad gäller tycke och smak ibland och ibland så tycker vi lika, precis som det ska vara. Det är häftigt att ha böckernas värld tillsammans.

Jag är ju lite av en ljudboksnörd med Mp3:n alltid laddad så nästa person jag vill nämna är den person som jag har mina ljudböcker tillsammans med. Ja vi har dem inte tillsammans bokstavligt talat men oj vad vi kan prata ljudböcker, hur uppläsningen är, om boken passar som ljudbok, tips hit och dit om än den ena än den andra ljudboken, ska man ha en Mp3 eller en Ipod osv.

Sist men inte minst så är det min mamma som är ursprunget till denna bok - och läsfrossa som drabbat mig. Hon är den person som jag ofta och gärna pratar böcker med och som har gett mig otaliga tips på författare och läsupplevelser.

7 kommentarer:

  1. Finns det böcker som inte passar som ljudbok? Ge exempel i så fall och gärna också en förklaring varför :-)

    SvaraRadera
  2. Det är nog mera så att vissa böcker passar bättre som ljudbok istället för i pappersform :) Ett exempel är Marianne Cedervalls böcker Svinhugg och Svartvintern, där det är två uppläsare som ger röst åt de bägge huvudkaraktärerna Mirjam & Hervor vilket ger en bra lyssnarupplevelse. Uppläsningen är a och o tycker jag :)

    SvaraRadera
  3. Kul med en bokcirkel som varat så länge, ni har säkert mycket att prata om annat än böcker också...Det är ngt extra att prata böcker IRL men bloggandet är inget dumt substitut...

    SvaraRadera
  4. Tänk vilken lyx att du har så många att diskutera din läsning(lyssning) med. Härligt!

    (Elsie Johanssons Glasfåglarna var en av de bästa lyssnarupplevelser jag har någonsin haft. Hon läser nämligen upp den/dem själv. Tror inte alls att det hade varit samma upplevelse av att läsa den. Håller helt med om att uppläsningen är a och o.)

    SvaraRadera
  5. Joanna: Jo det blir en hel del prat om annat också, ibland får vi påminna oss om bokpratet...:)Bloggandet och alla kontakter med likasinnade ger läsningen en ny dimensiion tycker jag, kul!

    Lingonhjärta: Tack för ljudbokstipset!

    SvaraRadera
  6. Bokcirkel vännerna är så klart viktiga. Jag har också en grupp som träffas en gång i månaden och pratar om böcker. Främst en besstömd bok såklart men det blir lätt annat bokprat också.Jag har ännu inte hitta till ljudboken... men jag är nyfiken på om det fungerar på mig, snart kanske

    SvaraRadera
  7. Bokstödet: Ja jag tycker du ska testa :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...