25 april 2011

Den farliga leken...

Den farliga leken av Mari Jungstedt är den åttonde boken i serien om kommissarie Anders Knutas vid Visbypolisen. Jag valde att lyssna på boken.

Jenny, den unga framgångsrika fotomodellen uppvuxen på Gotland, har hela världen som sin arbetsplats och kommer med sitt team till ön för att göra en fotografering. Modefotografen Markus, tillika Jennys pojkvän, utsätts för ett brutalt mordförsök och så är jakten på en gärningsman igång....

Parallelllt med mordutredningen får vi följa Agnes, några år yngre än Jenny, som det inte har gått lika bra för. Hon har för en tid arbetat för samma modellagentur men lider nu av svåra ätstörningar till följd av hetsen kring att vara slank och smal och ta sig bra ut på alla fotograferingar.

En välbekant känsla av igenkännande kom över mig så fort jag började lyssna på boken. Anders Knutas och kollegan Karin Jacobsson, TV-reportern Johan Berg och Knutas stockhomskollega Martin Kihlgård för att nämna några av de karaktärer som det var trevligt att få möta igen. Parallellhistorien om de både fotomodellerna gör att berättelsen drivs framåt på ett bra sätt och jag vill vidare. Jungstedt lägger ut små spår här och där och det var inte förrän mot slutet som jag började ana vem som var den skyldige.

Jungstedt behandlar ett mycket viktigt ämne när hon låter karaktärerna röra sig i modellvärlden och bland de skönhetsideal som ställs på de unga tjejerna. Hon ger på ett skickligt och trovärdigt sätt karaktärerna liv.

Uppläsare av boken är Katarina Ewerlöf, som är en av de bästa på detta. Den nionde boken om Anders Knutas De fjärde offret kommer i maj. Den läggs definitivt till i "sommarläsningshögen" så jag får mer av mitt nyvaknade "Knutasbehov" tillgodosett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...