20 mars 2011

Denise Rudberg: Ett litet snedsprång...

Denna ljuvliga, soliga söndag har jag lyssnat färdigt på Ett litet snedsprång av Denise Rudberg. Det här är den första boken jag läser av författaren. Boken har lanserats som den nya genren Elegant crime och är en spänningsroman/deckare som utspelas i överklassmiljö.

Mitt lystmäte, som den deckarnörd jag är, fick jag inte tillfredsställt i den här boken men det tror jag inte heller var meningen. Handlingen innehåller både mord och poliser men huvudpersonen är den nyblivna änkan Marianne Jidhoff som, efter att ha varit tjänstledig en längre tid pga. av sin makes bortgång, återvänder till åklagarmyndigheten och sitt arbete som åklagarsekreterare.

Det är inte mordutredningen som driver historien framåt utan det är karaktärerna som Rudberg skapar, som gör det. Det är karaktärernas liv som får ta plats i den här boken och det gillar jag. En bra berättad historia ska göra att jag som läsare lär känna och fattar tycke för karaktärerna och det åstadkommer Rudberg verkligen i den  här boken. Jag har fått nya vänner i Marianne Jidhoff, kriminalkommissarie Torsten Ehn och kriminalassistent Augustin Madrid. Denise Rudberg har byggt upp handlingen så att jag vill veta mer om karaktärerna och deras liv.

Tanken är att det ska komma fler böcker om denna trio och då är jag med på tåget, vill läsa mer!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...