4 maj 2012

Utmaning 3x11 frågor...

Just nu cirkulerar det en utmaning på bokbloggarna där man ska svara på elva frågor. När man svarat ska man komma på elva egna frågor och utmana lika många bloggare. Jag tar mig friheten att inte utmana/skicka vidare några frågor eftersom det redan är så många som fått utmaningen.De bokbloggare som har utmanat mig är beasbokhylla, BokParadiset och Bokbrus. Men jag svarar gärna och här kommer mina svar.

Beasbokhylla
1. Vilken författares nästa utgivning längtar du mest efter? Thomas Eriksons Illdåd.

2. Vilket är ditt bästa bokfynd i år? En dåre fri av Beate Grimsrud.

3. Du ska ha en middagsbjudning. Vilka tre författare vill du bjuda in? Carin Gerhardsen, Elly Griffiths och Ann Rosman, en riktig tjejkväll.

4. Vad bjuder du på för mat? Grillbuffe och vin på altanen.

5. Vilken bokkaraktär skulle vara den ideala partnern för dig?Alan Banks, vi delar intressen såsom ett glas Laphroaig och vi skulle vara så snygga när vi susar fram i hans sportbil.

6. Vilken var den senaste boken du läste som gjorde dig besviken? Temepelbranden från serien Släkten, hade hoppats att historien skulle ha kommit lite längre fram i tiden även om handlingen var bra.

7. Vilka bokserier följer du? Böckerna av bl.a Kristina Ohlsson, Håkan Östlundh och Roslund & Hellström.

8. Vilka är dina favorit-kommissarier i deckarnas värld? Roy Grace från Peter James deckare, Alan Banks som jag redan nämnt och självklart Conny Sjöberg i Carin Gerhardesens böcker och Thomas Lynley i Elizabeth Georges deckare.

9. Vilken utav de övernaturliga krafter som diverse vampyrer besitter i Twilight skulle du helst vilja ha? Ingen aning har inte läst serien.

10. Vilken genre återkommer du oftast till? Deckare

11. Om du skulle ge oss (Sara & Bea) varsitt boktips, vilka böcker skulle du rekommendera? Sara: Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones & Bea: Främlingen av Diana Gabaldon


BokParadiset
1. Om du blev fångad i en bok vilken skulle det bli? Främlingen av Diana Gabaldon.

2. Om du var tvungen att skänka en bok från din bokhylla vilken skulle det bli? Paganinikontraktet av Lars Kepler, för den vill jag gärna ge bort för den är så bra.

3. Favoritgenre? Varför? Deckare. Gillar helt enkelt deckargåtor, intriger och komplexa karaktärer.

4. En karaktär du inte kommer överens med, varför? Kommer inte på någon faktiskt.

5. Var läser du helst? På min inglasade altan eftersom den kan användas under så många månader under året.

6. Om du bara fick behålla en bok från din bokhylla vilken skulle det bli? Pepparkakshuset av Carin Gerhardsen för den har jag ett alldeles särskilt förhållande till.

7. Finns det någon bok du tror du hade kunnat skriva bättre själv? Nej!

8. Finns det någon bok som blivit filmatiserad som blev bättre som film än bok? Nja en filmatisering av en bok kan nog aldrig nå upp till boken men en bok som är mycket bra som film är Niceville.

9. Köpa böcker eller låna? Köpa!

10. En bok du aldrig tröttnar på? Läser aldrig om böcker.

11. Vilket övernaturligt väsen hade du velat vara? Ylva Duse i Caroline L Jensens Vargsläkte helt klart.


Bokbrus
1. Vilken var din favoritbok och favoritkaratär som barn? Böckerna om Britta och Silver av Lisbeth Pahnke och jag vet inte varför för jag är definitivt inte någon hästtjej och var det inte då heller.

2. Lyssnar du till andras boktips? Absolut!

3. Viken bok har det vackraste omslaget? Svårt att välja bara ett men Kristina Ohlsson omslag är riktigt snygga.

4. Hur många böcker har du i din "att-läsa" hög just nu? Ja runt 10 i den närmaste högen.

5. Vilken är den bästa bok du läst i år? Hittills är det Det stora huset av Nicole Krauss.

6. Vilken bok har du läst om flest gånger? Har aldrig läst om en bok men funderar på det då och då.

7. Om du inte får plats med fler böcker i din bokhylla. Vad gör du då? Skänker bort dem.

8. Vilken fiktiv karaktär påminner mest om dig? Svårt, men en som jag kommer att tänka på är Barbara Havers i Elizabeth Georges deckare.

9. Vilken fiktiv karaktär skulle du helst vilja vara? Helt klart Annie Cabbot i Peter Robinsons deckare. tänk att vara sidekick till Alan Banks.

10. Finns det någon genre som du undviker helt? Nej egentligen inte men läser sällan skräck och fantasy.

11. Den ständiga frågan på bokbloggarna; Hur sorterar du din bokhylla? I bokstavsordning.


4 kommentarer:

  1. Jätteskoj läsning, va kul att få så många frågor,det innebär ju att din blogg läses.
    Jag håller med dig en hel del, är också deckarälskare. Banks är en favorit och jag gillar Karin Wahlberg med..
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade att läsa mina svar. Riktigt roligt att fundera ut svaren.

      Radera
  2. Det var riktigt kul att läsa dina svar.

    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, hoppas din helg varit bra också, min har varit helt perfekt!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...