20 december 2011

Tematrio - Jullovsläsning...

Julhelgen och därmed jullovet står för dörren och Lyran passar då på att ställa frågan om hur vi har det med våra tegelstenar i bokhyllan. Jag tog mig ett titt och berättar om tre som jag vill och tänkt läsa:

Berätta om tre tegelstenar ni läst eller om tre ni vill läsa!


1. Ken Folletts Giganternas fall har stått i bokhyllan ett bra tag nu. Jag har läst Folletts helt makalöst bra böcker om den medeltida staden Kingsbridge och dess katedral, Svärdet och spiran och En värld utan slut. Jag har hört mig för med diverse bokslukare som vittnar om att denna första del i en tänkt trilogi inte är sämre. Jag håller Ken Follett för att vara en mästare på att kunna hålla ihop alla karaktärerna från första till sista sidan i sina tegelstenar.

2. Nästa tegelsten som stått och väntat en lång tid i bokhyllan är Shantaram av Gregory Davids Roberts. Handlingen är författarens egen berättelse från tiden som förrymd fånge i Bombays undre värld.

3. Den tredje tegelstenen blir den uppmärksammade Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami. Första gången jag hörde talas om den var när min chef tipsade om böcker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...