28 december 2011

Bok vs film...

För en tid sedan var jag och en väninna på bio för att se filmatiseringen av David Nicholls bok En dag. Jag hade precis börjat läsa boken eller rättare sagt hunnit läsa ca en tredjedel av den. Jag lade den åt sidan och gick alltså på bion. Det blev en trevlig kväll med både gott fika och en fantastisk filmupplevelse.

Min tanke var att återuppta läsningen några dagar efter vårt biobesök men det blev svårt att läsa vidare i boken (trots att den är mycket bra) när jag visste vad som skulle hända och hur det skulle sluta. Jag försökte flera gånger men det gick helt enkelt inte, hade hela tiden bilderna från filmen i huvudet.

Ofta är det så att boken är bättre än filmen tycker jag, det är så mycket som inte kommer med i en film som t.ex. tankar. Så det faktum att jag visste slutet gjorde att jag beslutade att inte läsa klart. Hela bokens upplägg bygger på hur det kommer gå för Emma och Dexter som 15 juli 1988 tillbringar en natt tillsammans för att dagen efter gå skilda vägar. Därefter får vi följa paret just den 15 juli året därpå och varje år samma datum under tjugo års tid.

Jag kan bara säga läs boken först! Ja se filmen!!!!!

Hur gjorde du? Har du läst boken, sett filmen eller kanske båda?

2 kommentarer:

  1. Men jag tyckte det gick bra att se filmen först och läsa boken efter. Jag hade nog aldrig läst boken annars. Den är för "Engelsk" hade jag säkert tyckt. Gillar egentligen inte den typen av böcker om du förstår vad jag menar.

    SvaraRadera
  2. Lotta: Jo jag tror jag förstår vad du menar :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...