17 juni 2011

Den enögda kaninen...

Nu har jag läst klart Den enögda kaninen av Christoffer Carlsson. Det här är den andra boken av Carlsson men den första jag läser. Debutromanen Fallet Vincent Franke gjorde stor succé när den kom förra året.

När det blir sommarlov, från studierna i Stockholm, reser David Flygare hem till sina föräldrar och det lilla samhället Dalen. David tar återigen upp kontakten med barndomsvännerna och dagarna tillbringar de med att softa, sola, grilla, dricka, röka på, ha sex och ska det visa sig, göra inbrott runt om i bygden. Stöldgodset gömmer de i ett gammalt hus i utkanten av samhället. En kväll går ett av inbrotten helt snett och nu börjar en mardrömslik tillvaro för David och kompisgänget. Vem är vän, vem är fiende, vem kan man lita på?

Det är många känslor som rörs upp under läsningens gång. Jag blir arg, beklämd, ledsen, ler igenkännande osv. Redan från första sidan så förstår jag att det bara kan sluta med en katastrof för de inblandade. Carlsson ger bokens karaktärer liv och jag kommer på mig själv med att leva in i berättelsen, jag vill påverka karaktärerna till att göra rätt val. Ja just det, vad är rätt val och hur påverkar våra val vårt liv? Frågorna i mitt huvud är många.

Jag kan bara säga läs Den enögda kaninen!!

Andra som skrivit om boken är Fiktiviteter, Lingonhjärta, Fru E:s böcker

Piratförlaget 2011 / recensionsexemplar

2 kommentarer:

  1. Visst är den bra!!! Jag kom på¨mig själv med att tänka på den väldigt länge efteråt också. Härligt när böcker stannar kvar så :)

    SvaraRadera
  2. Ja jag har en känsla av att den kommer stanna kvar i minnet.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...