27 juni 2011

Furioso av Carin Bartosch Edström...

Stråkkvartetten Furioso leds av Lousie Armstahl. Nu är det dags för kvartetten att spela in Stenhammars sista stråkkvartett. Förutom Louise består Furioso av hennes flickvän Caroline, Carolines storasyster Helena och sist men inte minst Anna. Det som inte får hända en musiker händer, Louise skadar sin ena hand och kan inte spela. Raskt kallar hon in sin gode vän, den världsberömde violinisten Raoul Liebeskind, som ersättare. Louise har en inspelningsstudio ute i Stockholms skärgård på en alldeles egen ön och där ska inspelningen ske. Sagt och gjort, kvartetten samt Raoul beger sig ut till ön för inspelning.

Här har vi alltså upptakten till historien som nu ska utspela sig. Alla fyra kvinnorna ska det visa sig har och har haft olika förhållande till och känslor inför att Raoul ska vara med och ersätta Louise under inspelningen. Fem personer, en isolerad miljö och gamla och nya intriger gör att det nu är som gjort för en bra deckare.

Men det här är ingen "vanlig" deckare, jo visst så småningom dör en av personerna på ön och genast blir de övriga misstänkta mördare och visst finns där ett polisteam med Djursholmskommissarien Ebba Schröder i spetsen. Men Bartosch Edström målar upp ett persongalleri där läsaren får en grundlig bild av varje karaktär och dess personlighet långt innan någon dör i handlingen.

Till att börja med var jag lite undrande över varför denna ingående beskrivning av karaktärerna, men så småningom börjar jag förstå varför Bartosch Edström skriver på detta sätt. Långsamt men taktfast byggs en historia upp från grunden där varje person och pusselbit är viktig för handlingen. Samtidigt är musiken ständigt närvarande i berättelsen. Jag är inte någon kännare av klassisk musik men har fått en underbar upplevelse av att ha lyssnat på den här ljudboken, då klassiska stycken spelade av just stråkkvartett värvs in då och då i handlingen.

Det är inte på något sätt slumpmässigt utvalda stycken utan Carin Bartosch Edström är expert inom området med meriter såsom orkesterchef och är utbildad tonsättare. Främst komponerar hon opera och kammarmusik.

Nej det här är ingen vanlig deckare men vill du läsa eller varför inte lyssna på något helt annorlunda inom genren så kan jag bara säga att Furioso är ett alldeles utmärkt val.

Att just lyssna på den boken tror jag var en fördel. För på detta sätt blir musiken tydlig och närvarande. Avslutningsvis väljer jag att citera en av mina vänner som också hon har lyssnat på boken

"Jag känner mig alldeles tom nu när jag lyssnat färdigt, vilket fantastiskt språk"

2 kommentarer:

  1. Vad påhittig du är med en julkalender! Mycket skoj tycker jag :-) Jag har varit så nyfiken...Vem är uppläsare? Tycker att jag kan läsa Pia Johansson på bilden, stämmer det?

    SvaraRadera
  2. Gittan: Kul att du tycker det :) Ja det stämmer det är Pia Johansson som läser boken.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...