4 januari 2021

Allt jag fått lära mig av Tara Westover...

Det är snart ett år sedan Tara Westovers självbiografi Allt jag fått lära mig kom på svenska. Det blev inte att jag läste den då och det har skrivits spaltmeter om denna internationella bästsäljare så det här blir inget långt inlägg, vilket boken egentligen förtjänar.


Jag har sedan utgivningen haft boken på min vill läsa lista men det var först när en av mina kollegor på skolan pratade om boken som det blev av att jag läste den. 

Han sa att han hade läst en bok som han trodde skulle passa mig och som han ville att vi skulle diskutera när jag hade läst den och så rätt han hade i det. 

Det finns så mycket att skriva om boken och det finns så mycket som jag vill diskutera. Det här är en alldeles utmärkt som bokcirkelbok.

Många känslor och tankar har bubblat inom mig när jag har läst om Tara Westover som bor med sina föräldrar och sex syskon på en gård vid bergets fot i Idaho.

Familjen är mormoner och survivalists och lever helt avskärmade från samhället. De förbereder sig för domedagen och avstår från att vara en del av samhället med allt vad det innebär.

De söker inte sjukvård när det behövs utan mamman i familjen behandlar åkommor, sår och riktigt allvarliga skador med sina örtomslag, barnen går inte i skolan och Tara är hela 17 år första gången hon kommer i kontakt med skolans värld när en av hennes bröder berättar för henne om en värld bortom gården. En värld som kan erbjuda henne något mer.

Kollegan och jag har inte diskuterat boken än men som jag ser fram emot att göra det. Det här är en av de starkaste böckerna jag har läst på länge. En fullständigt makalös läsupplevelse på så många plan. Läs den och ha gärna någon att diskutera med du också när du har läst boken.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...