24 januari 2020

Litteraturens Vänner snackar "En helt vanlig familj" av Mattias Edvardsson...

Ikväll är det dags igen för damerna i bokklubben Litteraturens Vänner att träffas och bokprata. Extra kul är det ikväll då det är jag som valt boken som vi har läst men framför allt att det är en av Mattias Edvardssons böcker En helt vanlig familj som vi ska prata om. Jag är som ni kanske redan vet ett stort fan av Mattias Edvardsson och har läst alla hans böcker som getts ut hittills.

Jag använder hans ungdomsböcker Stå ut och April, April tillsammans med mina gymnasieettor i det läsprojekt som vi alltid kör efter jullovet. I år har jag också introducerat just En helt vanlig familj för mina gymnasietvåor och en av eleverna har valt att läsa den till en utredande text som är ett av momenten i kursen Svenska 2.

Mattias var dessutom på skolan hösten 2017 och pratade om sina böcker och sitt författarskap med våra ettor. Perfekt som upptakt inför läsprojektet och inspirerande att få träffa en författare personligen för våra gymnasieelever.

Bokfrågorna är fixade så snart är bokpratet igång. Ska bli så kul att höra vad damerna tycker om boken. Avslutningsvis så repriserar jag mitt inlägg om En helt vanlig familj och längst ner finner ni länkar till Mattias Edvardssons böcker och besöket på min gymnasieskola.


En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson...

Hur långt skulle jag gå för att skydda och försvara mina barn och min man? Hur långt skulle de gå för att skydda och försvara mig? Vad är rätt eller fel? Vad är sanning eller lögn? Hur väl känner man egentligen sina närmaste eller för den delen sig själv?
 
En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson handlar om Adam och Ulrika och deras 19-åriga dotter Stella. Familjen bor i en idyllisk villaförort utanför Lund och med i berättelsen finns också Stellas bästa vän Amina. På ytan verkar allt vara helt perfekt. Men familjens tillvaro fullkomligt krossas när Stella häktas anklagad för mord.
 
Mattias Edvardsson bygger historien i tre delar och tar mig genom berättelsen ur tre perspektiv där jag får följa vad som har hänt. Det börjar med pappa Adams berättelse för att fortsätta med Stellas version och avslutningsvis är det mamma Ulrika som berättar. Jag får samma berättelse ur olika perspektiv. Upplevelser, känslor och ledtrådar läggs till i berättelsen för varje familjemedlem som berättar sin version.
 
Mattias Edvardsson ger karaktärerna liv och det gör det lätt för mig att tycka om alla tre familjemedlemmarna. Samtidigt som jag hela tiden ställs inför nya perspektiv och egna funderingar kring vad som är rätt eller fel. Extra intressant och en verklig krydda till handlingen är att pappa Adam är präst och mamma Ulrika är jurist. Både Adam och Ulrika brottas med sina egna känslor, övertygelser och tvivel. Är deras yrken till nytta eller blir det en belastning? Det här hanterar Mattias Edvardsson snyggt och jag kan verkligen känna den ångest som de alla känner men också den värme och kärlek som svetsar samman.
 
Det här är så bra. Det känns som det är på riktigt och här finns inga konstigheter och påhittade känslor. Livet får ta plats och allt känns sant och ärligt. Känslorna känns äkta och det är lätt att ta till sig och känna igen sig.
 
Jag har nämnt det förr när jag skrivit om tidigare titlar av Edvardsson, länkar hittar du nedan. Språket alltså. Det är välskrivet, välformulerat, vackert, enkelt och så innehållsrikt.
 
Så här inleder Edvardsson:
 
"Vi var en helt vanlig familj. Vi hade intressanta, välbetalda arbeten, ett stort socialt umgänge och en aktiv fritid med plats för både idrott och kultur... Vi hade bolån som vi pliktskyldigt amorterade, vi sorterade våra sopor, använde blinkers och höll hastigheten och lämnade alltid tillbaka våra biblioteksböcker i tid..." 
 
 
Ja en roman om ett brott, men det här är så mycket mera. Det här är en bok om kärlek, ungdom, relationer, vänskap, äktenskap, familj och livet när det pågår. Ja känner man egentligen varandra fullt ut i en familj? Är Stella skyldig? Det lämnar jag åt dig att ta reda på. Nu har du en mycket stark läsupplevelse framför dig. En stark berättelse om en helt vanlig familj. En fin berättelse om vänskap. En gripande berättelse om ett äktenskap som sätts på prov utöver det vanliga. En stark berättelse om vad som egentligen är rätt eller fel, sanning eller lögn.
 
Tack Mattias för att du skickade ett förhandsexemplar till mig. Det värmer!
 
Här hittar du mer om Mattias Edvardssons böcker på bloggen:
 
Mattias Edvardsson besöker Anders Ljungstedts gymnasium



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...