31 december 2020

Jidhoffs jul av Denise Rudberg...


Årets sista ljudbok 2020 blev passande nog en berättelse som utspelar sig dagarna runt julhelgen. Denise Rudbergs kortroman Jidhoffs jul.

Jag läser gärna om, före detta förundersökningsledare och numera chef för den externa utredningsenheten, Marianne Jidhoff och hennes kollegor kriminalkommissarie Torsten Ehn och kriminalassistent Augustin Madrid.

Denise Rudberg, som firar 20 år som författare och 10 år med serien i Elegant Crime om Marianne Jidhoff, kom lagom till jul med denna kortroman i specialutgåva.

Marianne Jidhoff ligger sjuk i halsfluss lagom till julstöket. Hur ska det nu bli med julen som hon för övrigt älskar och brukar gå all-in på. Då är det tur att Torsten kommer till undsättning och fixar med både julstök och ett läkarbesök för att få penicillin utskrivet till Marianne. Ejes, Stockholms bästa och exklusivaste  chokladleverantör där Marianne alltid vare sig det är jul eller inte handlar sin vita tryffelnougat, har precis haft inbrott och blivit bestulna på hela sitt lager av just nämnda vita tryffelnougat och geléhallon. Augustin får hålla ställningarna på jobbfronten och tar sig an inbrottet.

Jidhoffs jul är lika söt och ljuvlig som vit tryffelnougat. Det är en är specialutgåva med allt julmys man kan tänka sig. En liten pralin som ger precis den rätta julstämningen. Denise Rudbergs känsla för att fint teckna sina karaktärer och alltid ha med en glimt av humor utan att för den skull ge avkall på allvaret finns med och jag känner väl igen mig i berättelsen. Det finns en liten detalj, som jag inte vill spoila, men som kittlar min nyfikenhet och jag är glad att jag har de tre senaste böckerna i serien kvar  att läsa.

Den här specialutgåvan finns endast som e-bok eller ljudbok samt under en begränsad tid med återbesök kommande jular, enligt info där du kan köpa boken.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...