30 december 2011

Flickan med snö i håret av Ninni Schulman...

Vintervädret och snön lyser med sin frånvaro, men jag har i alla fall läst en bok som utspelar sig på vintern, Ninni Schulmans debutroman Flickan med snö i håret.

Handlingen är förlagd till Värmland närmare bestämt i Hagfors och tar sin början på nyårsafton då den sextonåriga Hedda Losjö försvinner från hemmet. Det blir poliserna Christer Berglund och Petra Wilander som får försvinnandet på sitt bord. Så småningom hittas en flicka mördad och man befarar att det är Hedda. Det lugna och fridfulla samhället skakas nu om ordentligt när en fasansfull historia uppdagas.

En person som har en framträdande roll i boken är journalisten Magdalena Hansson. Magdalena är nyskild och flyttar hem till sin barndomsstad med sin sexårige son Nils för att komma till rätta med sitt liv och få lugn och ro. Magdalena får arbete på länstidningens lokalkontor och börjar nysta i vad som har hänt den försvunna Hedda. Samtidigt som poliserna jobbar för högtryckt på sitt håll så dras Magdalena mer och mer in i något som till slut inte går att stoppa.

Det jag fastnat för förutom att Schulman tar upp ett ämne som är aktuell och oerhört viktig att sätta fokus på är att handlingens karaktärer känns genuina. De är inga övermänniskor utan det finns stor igenkänningsfaktor. Uppfriskande är också att handlingen är förlagd till ett litet samhälle där alla känner alla typ.

En fristående fortsättning på boken kommer redan nu i januari 2012 och jag kan mycket väl tänka mig att läsa nästa bok om dessa karaktärer. Min nyfikenhet är helt klart väckt.....

3 kommentarer:

  1. Jag har också precis läst den här boken, men inte skrivit om den ännu.

    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  2. Den boken sneglar jag alltid på när jag är i mataffären och handlar :-)

    SvaraRadera
  3. Boklusen: Det blir spännande att höra vad du tycker om boken. Gott Nytt År!

    Gittan: Ja jag tar alltid en sväng förbi pockethyllan när jag är i mataffären, men jag köper inte någon bok varje gång ;-)

    Gott Nytt År!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...