11 september 2011

Vecka 36 av Sofie Sarenbrant...

Idag är det sista dagen i vecka 36 år 2011. Det är också dagen då jag läst färdigt Vecka 36 skriven av Sofie Sarenbrant. Jag vann boken hos Breakfast Book ClubVärldsbokdagen 2011 och nu blev det alltså av att jag läste boken passande nog under just vecka 36.

Det här är en riktigt ruggig historia där de bästa vännerna Johanna Winter och Agnes Malm är två av huvudpersonerna. Väninnorna är i Skåne, närmare bestämt i fiskeläget Brantevik, på semster med sina familjer och båda två väntar barn inom de nämaste veckorna. Johanna sitt första och Agnes sitt andra barn. Semestern lider mot sitt slut och de båda familjerna går ner till den lokala hamnkrogen för att äta middag sista kvällen före hemfärd.

Det ska visa sig att den här kvällen kommer att förändra deras tillvaro drastiskt. När de vaknar på morgonen är Agnes försvunnen och nu börjar ett intensivt letande både från polisens och pressens sida.

Jag kommer snabbt in i Sarenbrants berättarteknik. Det finns ett flyt som tilltalar mig och inbjuder till sträckläsning. Boken är lättläst men för den skull inte ointressant och jag gillar växlingen mellan polisens och medias jakt på lösningen på Agnes försvinnande.

Sofie Sarenbrant är skicklig på att gestalta de olika karaktärerna allt ifrån de två gravida kvinnorna och deras män till den bufflige journalisten, den lokala polisen, grannar och andra inblandade. Likaså har Sarenbrant förmågan att bygga upp spänningen till sista sidan.

Men jag kan säga att jag är glad att jag har åren bakom mig vad gäller graviditeter och små barn för det är ett modigt grepp att skriva om just höggravida kvinnor. För vem ger sig på en höggravid kvinna? En riktigt spännande och otäck historia.

I slutet av Vecka 36 finns ett utdrag från nästa bok I stället för dig som kom ut i april i år och jag kan bara meddela att jag genast vill läsa den.

2 kommentarer:

  1. Det var ju passande att läsa Vecka 36 under vecka 36. Jag får väl vänta till nästa år... :(

    SvaraRadera
  2. Monika: Ja visst det var passande :) men jag tycker du ska läsa den så fort du får tid.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...