22 februari 2011

Man utan minne...

I går läste jag färdigt Man utan minne av Nicole Krauss. Jag läste en artikel om författarinnan i Vi läser och jag har också läst på några bloggar om hennes böcker. Mitt intresse vaknade och sagt och gjort så köpte jag Krauss debutroman.

Boken handlar om Samson Greene som hittas vilse ute i Mojaveöknen i Nevada, efter att ha varit försvunnen från sitt hem i en vecka. Han minns inte vem han är och han vet inte hur han har hamnat där. Alla minnen är utraderade sedan 12-årsålder, 24 år av hans liv är borta. Han minns heller inte sin fru Anna eller sina vänner.

I sin kamp att återfå sitt minne så deltar Samson i ett medicinskt forskningsprojekt och det är ungefär här som drivet försvinner och jag tycker bokens blir långsam. Ett tag så funderar jag på om jag verkligen ska läsa klart. Men det är ändå något som gör att jag gärna vill veta hur det ska sluta så jag fortsätter läsa och det är jag glad för att jag gjorde. Bokens fokus på människans minne är intressant och tänkvärt, vad är vi egentligen utan våra minnen?

Även om den här boken inte levde upp till mina förväntningar riktigt så ser jag fram emot att läsa Krauss andra roman, som också var hennes genombrottsroman internationellt, Kärlekens historia som fått fina recensioner.



1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...