6 januari 2019

Min novellresa 2019...



Att läsa är som bekant att resa. Så nu ska jag ge mig ut på en novellresa här på bloggen. Jag kallar den Min novellresa 2019 och under den rubriken här ovan kan ni följa min novellutmaning. Jag har bokat en "all inclusive" för i mina bokhyllor finns det efter en liten botanisering en hel del novellsamlingar så det är bara att ge sig iväg. Jag gillar verkligen novellen som format. Det är ju så praktiskt när du har en stund över och vill läsa något. Jag jobbar en hel del med noveller med mina gymnasieelever så kanske hittar jag några nya noveller att ta med till skolan.

Och dagarna går inspirerade mig redan 2013 då jag kastade loss och mönstrade på en novellvåg i bokbloggarhavet. En resa som är bevarad som ett fint reseminne och ett bloggminne som sitter kvar. Jag har också varit med i gemensam läsning av några novellsamlingar tillsammans med bokbloggare under åren som varit riktigt inspirerande. Jag har antagit Ugglan och Bokens novellutmaning ett par gånger så inspirerad av dessa bloggår där novellen varit i fokus så kör jag nu min egen variant av novellutmaning i år.

Min tanke är att allt eftersom jag läser mina noveller publicerar jag inlägg (det kan bli varje vecka eller en, två, tre gånger i månaden allt beroende på dagsform och skrivlust) och kanske hittar du något som du blir nyfiken på.

Välkommen att hänga på min utmaning Min novellresa 2019!

Här är ett axplock av novellsamlingar som finns i mina bokhyllor:

Rådjurens himmel (Finland berättar)
För mycket lycka av Alice Munro
Råttan och andra onda berättelser av Melker Garay
Älska noveller - 26 nyanser av Sverige
Minne av vatten (Kanada berättar)
Älska noveller - 30 nyanser av kärlek
Vildsint gryning


2 kommentarer:

  1. Så roligt det ska bli att följa ditt läsande. Jag har tappat bort novellen lite grann och borde verkligen återkomma till den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul Anna att du vill följa min resa. Ja novellen är ett fint format.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...