13 januari 2019

En julsaga av Christina Peri Rossi...Min novellresa 2019...

Idag skriver vi 13 januari eller om du så vill tjugondag Knut. Tjugo dagar efter jul firar vi enligt traditionen att julen är slut. Själv plockade jag bort julen redan förra helgen men lite har jag firat och det med en novell som utspelar sig i juletid.
En julsaga av Christina Peri Rossi och det blir den första novellen i min novellresa 2019.
Två systrar samtalar över telefon om vem som ska ta hand om gamla mamma 95 år i jul. Ordväxlingen är hård och anklagande "...Jag vill vara med min familj, till skillnad från dig..." Vems tur är det egentligen? Den ena förklaringen eller anledningen till varför de inte kan eller tycker att den andra ska ta hand om mamma haglar.
Det är sorligt och tragiskt. Förvisso bor de två systrarna på varsin sida om världshavet, en i Barcelona och en i Montevideo. Så egentligen är det en onödig diskussion de båda systrarna har men här finns så mycket mellan raderna. Uppväxt och livsval gör sig påmint. Christina Peri Rossi förmedlar känslorna på ett tydligt sätt.
Jag läste novellen i nummer 4 av Karavan "...litterär tidskrift på resa mellan kulturer".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...