17 november 2011

Skolans bibliotekarier kan sin sak...

Igår hade jag bokat in ett "bokprat" på skolbilioteket för en av mina klasser som jag har i svenska. Min tanke var att våra duktiga bibliotekarier skulle prata böcker och locka och kittla nyfikenheten. För vem kan väl prata böcker så bra som en bibliotekarie. Avslutningsvis skulle alla elever låna varsin bok att läsa. Nu var grupen lite decimerad pga sjukdom osv. men de elever som deltog lyssnade och lånade och jag tror allt att de blev lite inspirerade av bokpratet. För det gick inte att undgå att bli nyfiken på böckerna som presenterades. Några hade jag redan kläm på andra var helt nya för mig.

Här har ni några smakprov på vad vi fick höra om igår:






4 kommentarer:

  1. Vad skoj och vilket sammanträffande, min kurskamrat och jag pratade just idag om duktiga skolbibliotekarier som kan inspirera elever till läsning :-) Mer samarbete med dem!!!

    SvaraRadera
  2. Gittan: Vad häftigt, samma tanken :)Ja jag tänker fortsätt med mina andra svenskgrupper också!

    SvaraRadera
  3. Utan bibliotekarier vore jobbet som svensklärare onekligen svårare. Jag är bloggambassadör för Bokmässan 2013 och håller i diskussionsgruppen "Litteratur för lärare". Gå in på Bokmässans community så kan du få och ge boktips du också. http://www.bokmassan.se/sv/community/grupper/grupp/?clubid=3530. Vi ses!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst bibliotekarierna är en fantastisk tillgång. Jag är redan med i gruppen. Försöker även i år (var ju bloggambassadör 2012) håll kolla på Bokmässans community :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...