28 augusti 2011

Janusstenen av Elly Griffiths...

Efter att ha läst Flickan under jorden av Elly Griffiths var jag förväntasfull och blev inte besviken när jag läste uppföljaren Janusstenen även om jag tycker att morden som kommissarie Harry Nelson ska nysta i med hjälp av Ruth Galloway, expert på forensisk arkeologi, var något bättre i den första boken.

Upplägget är det samma, ett skelett hittats vid en arkeologisk utgrävning och Ruth kopplas in som expert.Ytterligare ett skelett hittas vid en byggarbetsplats, ett skelett tillhörande ett litet barn.

Spänningen och frågorna byggs upp allt eftersom handlingen fortskrider. Det som även denna gång fångar mig är Elly Griffiths förmåga att porträttera sin karaktärer så att de får liv och kliver ur boksidorna som riktiga människor. Det är lätt att känna med karaktärerna. Ruth, som nu är gravid,  brottats med tanken om hon ska berätta för den ovetande blivande fadern tillika redan gifta, Harry Nelson, om barnet.

Alltså upplagt för spänning och förvecklingar både vad gäller jakten på mördare och relationer.

Den tredje boken Huset vid havets slut har jag lånat på biblioteket och den ligger nu och väntar. För ska du läsa böckerna om Ruth Galloway så läs dem i kronologisk ordning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...